VURDERER HEVING PÅ NYTT: En av kvikksølvbeholderne fra U-864, som ligger på bunnen utenfor Fedje. Nå skal regjeringen vurdere heving på nytt. (Bilde: Trond Sande, Geoconsult)

- Ap blokkerer heving av ubåten ved Fedje

Han anklager nå Arbeiderpartiet for å blokkere flertallet for heving av ubåten.

Flere fagmiljøer kritiserer regjeringen for ikke å ha brukt den teknologien som finnes for å undersøke om ubåten ved Fedje kan heves, melder NRK.

65 tonn kvikksølv

I vinter avgjorde regjeringen at ubåten som ligger på 150 meters dyp ikke skal heves, og at kvikksølvet om bord skal bli liggende. Ubåtvraket skal inneholde 65 tonn flytende kvikksølv.

Dykkeekspert Kåre Segadal ved Norsk Undervannsintervensjon mener dykkere må undersøke vraket.

- Magefølelsen min sier at det må være mulig i 2007. Oljevirksomhet i Nordsjøen har ført oss helt i front på dette feltet, sier Segadal til NRK.

Utfordrer statsministeren

Lederen i Stortingets energi- og miljøkomité, Gunnar Kvassheim, sier det er flertall i Stortinget for å heve ubåten og ta hånd om det farlige kvikksølvet.

- Jeg utfordrer statsministeren og fiskeri- og kystministeren til å ta de innspillene som er kommet på alvor. Det er flertall på Stortinget for å arbeide for heving av ubåten. Dette flertallet blokkeres nå av Arbeiderpartiet. Jeg håper det endrer seg i løpet av kort tid, sier Kvassheim til NRK.

Hordaland varsler at fylkespartiet vil ta saken opp på Arbeiderpartiets landsmøte neste uke.

- Kan heve ubåten

Tidligere har Bergingsselskapet Eide Marine avvist Kystverkets påstander om at de ikke kan heve den tyske ubåten U-864. Selskapet sier de kan heve ubåten sommeren 2008.

Regjeringen vil at ubåten skal dekkes til, og støtter seg på en innstilling fra Kystverket. Fremskrittspartiet går inn for at båten, som er delt i tre, skal heves. Forskipet og akterskipet er funnet, mens midtskipet er borte.

Under en høring i Stortingets transportkomité i mars i år avviste direktør Georg Eide i Eide Marine opplysninger fra Fiskeri- og kystdepartementet til transportkomiteen om at selskapet ikke hadde kapasitet eller var interessert i et slikt oppdrag.

Kystverket har senere forklart at de aldri fikk svar på en henvendelse til Eide om saken, og at man derfor tok det for gitt at selskapet ikke var interessert. (©NTB)