Uniols biodieselanlegg i Fredrikstad skulle opprinnelig åpnet denne uken. Det reviderte fabrikkanlegget skal imidlertid være langt bedre. (Bilde: Colourbox.com)

Anlegget for biodiesel forsinket

Til gjengjeld er nå byggingen av et stort og meget moderne anlegg i full gang etter at regjeringen denne vinteren ble skremt til en forsterket miljøinnsats da FNs klimapanel kom med sine varsler.

– Det er riktig at det anlegget vi opprinnelig planla skulle ha startet produksjonen denne høsten, sier administrerende direktør Helge Remberg i Uniol til NTB.

– Vi startet planleggingen i den tro at myndighetene ville komme med pålegg om bruk av biodiesel eller nye avgiftsordninger som stimulerte til bruk av dette drivstoffet.

Full fart

Remberg beklager forsinkelsen, men sier samtidig at det på lang sikt trolig var en fordel.

– Vi omdefinerte anlegget og får nå levert et helt annet og langt bedre anlegg for avansert produksjon av biodiesel på Denofas gamle industriområde i Fredrikstad. I tillegg er det denne våren blitt klargjort at målet for regjeringen er å sikre 5 prosent innblanding av biodiesel i 2009.

– Det kvantumet skal vi klare å levere, sier Remberg som mener Uniol alene vil klare å dekke en etterspørsel på hele 100 millioner liter biodiesel til hjemmemarkedet.

Remberg sier forsinkelsen ikke bare ga et bedre valg av anleggstype, Uniol fikk også tid til å vurdere en større variasjon av råstoff til produksjonen.

Redder ikke verden

Remberg sier 5 prosent innblanding i vanlig diesel vil føre til en reduksjon i CO2 på rundt 3 prosent. Det er ikke nok til å redde verden, men innenfor veitrafikken her i landet blir det et betydelig bidrag.

Uniol er et privat selskap der Borregaard Industrier eier 20 prosent og Hadeland Bio-Olje (Habiol) 29 prosent. Dette selskapet har i snart 15 år vært nesten enerådende i prosjekter med sikte på å bruke biodrivstoff i Norge.

De øvrige eierne er selskaper knyttet til produksjon og foredling av kornprodukter.

Selskapet på Hadeland, Habiol A/S, har tidligere importert biodiesel og forsøkt seg med salg i Norge.

Soyaolje

Råstoffet til norskprodusert biodiesel er soyaolje fra Denofas anlegg på det aktuelle industriområdet. Soyaoljen er råolje som det ikke er avsetning for i Norge. Den er basert på import av soyabønner fra Sør-Amerika.

I tillegg til soya vil det bli benyttet rapsolje som Uniol må importere fra Europa. Produksjonen av rapsolje i flere europeiske land skal økes ved at det tas i bruk jordbruksområder som ligger brakk på grunn av overproduksjon i EU.

Ved anlegget i Fredrikstad blir det behov for rundt 20 årsverk. (©NTB)