Bourbon Dolphin. Dersom ankerkjettingen til Transocean-riggen har kommet over på siden, kan skipets stabilitet ha blitt endret og tippet fartøyet over på siden. Det ble liggende med bunnen i været etter ulykke 12. april.

Ankerkjetting trolig havariårsak

- Det er veldig sannsynlig at skipet har fått kjettingen over på siden, og at det er det som er årsaken til ulykken. Det er det eneste som kan ha fått den til å snurre rundt. Det skal svært store krefter til for å snu et skip av denne typen, selv om man har aldri så lyst, sier en kilde til TU.no.

Men dette skal ikke skje, dersom man følger de fastsatte kriteriene for operasjonene.

- Å løfte et anker er et rent rutineoppdrag for disse skipene. Men man må følge retningslinjene og kriteriene som er satt. Et kriterie kan for eksempel være å avslutte operasjonen dersom det er høy sjø.

Kaptein uforstående

Kaptein Frank Reiersen på «Bourbon Dolphin» hadde aldri sett for seg at fartøyet hans kunne tippe rundt.

Frank Reiersen er den andre av de to kapteinene som har delt på skipsansvaret på «Bourbon Dolphin». Reiersen hadde frivakt da spesialfartøyet forliste utenfor Shetland torsdag kveld.

Han var hjemme i Tromsø da han fikk vite om det som hadde skjedd, sier han til Aftenposten.

Reiersen var med og overtok det nye fartøyet fra verftet i Ulstein i oktober i fjor. Han fulgte innspurten av byggeperioden, og var med på å godkjenne ankerhåndteringsfartøyet for rederiet. Etter det har han utført mange oppdrag med skipet og fått prøve det under alle værforhold.

– Det er en veldig god sjøbåt. Alt om bord fungerte som det skulle. Selve typen fartøy er utprøvd gjennom mange år, sier han.

Reiersen ønsker ikke å spekulere i mulige årsaker til ulykken.



Skjedd før

Kjettingene som ankerhåndteringsfartøyene håndterer veier mange hundre tonn. Båtene er normalt åpne bak, med kjettingen liggende over hekken av båten.

- Er man uheldig og får kjettingen over på siden, sier det seg selv at dette er store krefter som kan tippe båten rundt. Dette har skjedd før på mindre skip. Men dette har også med båtens stabilitet og gjøre, og hvordan skipet er lastet, sier kilden til TU.no. Dette er ikke bekreftet av andre kilder. Tvert i mot sies det at slikt ikke har skjedd med AHST-skip.

Mister stabilitet

En annen kilde påpeker at det på siden av skipet ikke er sperrer som hindrer wire eller kjetting fra å skli opp på rekka på siden av skipet. Dersom vinsjen fortsetter å dra inn kjetting, vil skipet dras ned mot ankeret. Skipet tåler ikke vekten fra kjettingen på siden. Skipet mister stabiltet og kan tippe rundt.

Eksperter på ankerhåndteringsfartøyer opplyser at det er sikkerhetsrutiner om bord som skal frigjøre ankerkjettingen fra fartøyet hvis denne har satt seg fast.

– Skip av denne typen skal ikke kunne kantre under oppdrag som dette hvis sikkerhetsrutinene er fulgt eller hvis sikkerhetsutstyret virker, sier en kilde til NTB.

Vitner bekrefter teori

Informasjonsdirektør Tore Høifødt i Det Norske Veritas opplyser til NTB at han har fått vitneutsagn som peker i retning av at ankerkjettingen fra brønnen bak i båten kom over på siden.

– Vitner sier at ankeret dro seg til siden og at båten kantret i løpet av kort tid, sier han.

Dårlige værforhold og sterk strøm kan ha medført at båten måtte snus slik at ankerkjettingen gled over fra brønnen akterut på skipet og opp på skipssiden. at ankerkjettingen fra brønnen bak i båten kom over på skipssiden. Ankerhåndteringsskip er konstruert for å ta inn ankeret fra akterenden av skipet, ikke fra siden. Klassifiseringsselskapet betrakter vitneopplysningene som foruroligende.

– Hvis dette er riktig, og vi har ingen grunn til å tro noe annet, så er dette en meget kritisk situasjon for et fartøy av dette slaget, sier Høifødt til NTB.

Sentrale opplysninger

Noen konklusjoner har Veritas ennå ikke trukket.

– Men vitneopplysningene om kjettingen er meget sentrale. For det er på det rene at et skip av «Bourbon»s type verken er designet eller konstruert for å tåle de store kreftene langs siden. Skipet tippet jo rundt, og det skjedde en katastrofe, sier Høifødt.

Full gransking

Kystvakten i Aberdeen opplyser at den uavhengige britiske granskningsenheten for ulykker på sjøen vil etterforske hvordan ulykken ble håndtert fra britisk hold og omstendighetene rundt.

Alle kort på bordet

Også i Norge blir det satt i gang gransking.

En særskilt kommisjon som skal undersøke Bourbon Dolphin-forliset, vil bli oppnevnt så snart som mulig, opplyser nærings- og handelsminister Dag Terje Andersen (Ap) til NTB.

Det er Sjøfartsdirektoratet som har bedt om at denne kommisjonen blir oppnevnt.

Evakuerte plattform

Det er foreløpig usikkert hva som skal skje med «Bourbon Dolphin».

– Nå ligger skipet opp ned ved plattformen Transocean Rather. Det er liten risiko for lekkasjer fra skipet, som så vidt vi vet ikke har fått vesentlige skader. Nå er det opp til rederiet i samråd med britiske myndigheter å avgjøre om skipet skal trekkes vekk og snus eller om det skal senkes. Det første er nok mest sannsynlig, sier pressetalsmann Richard Skeats i den britiske kystvakten.

Det er den amerikanske oljegiganten Chevron som eier plattformen, og de opplyser at 72 av mannskapet på 99 ble evakuert av sikkerhetshensyn torsdag kveld.

– Det skal ikke være noen skader på plattformen, og det var aldri noen fare på ferde for våre folk, sier medieansvarlig Michel Moy i Chevron til NTB.

Kappes

Fredag kveld ble det opplyst at ankerkjettingen skal kappes slik at skipet og riggen ikke lenger er forbundet ettersom det kan være farlig for begge.

Et bergingsselskap er på vei til havaristen fredag kveld.

Saken oppdatert lørdag 14. april kl. 01.20.

(TU.no/NTB)