MARITIM

Amerikas første batteriferge får norsk teknologi

USAs første helelektriske turistferge skal bygges med norsk batteriteknologi. Det kan være en viktig døråpner.

Maid of the Mist opererer to fartøy som frakter turister opp til Niagara Falls i USA. I løpet av året blir de helelektriske med norsk ABB-teknologi.
Maid of the Mist opererer to fartøy som frakter turister opp til Niagara Falls i USA. I løpet av året blir de helelektriske med norsk ABB-teknologi. Foto: ABB
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
16. mai 2019 - 05:15

Turister som skal nyte brølet fra Niagara Falls kan snart gjøre det uten å bli forstyrret av dieselmotor og eksos.

Norsk batteriteknologi, energistyringssystem med tavler og DC-Grid fra ABB skal sørge for at USA får sine første to nullutslipps turistfartøy.

Batteriene og batteristyring er imidlertid amerikansk, og leveres av Spear Power Systems.

Salgsdirektør for nybygg i ABB Marine & Ports i Miami, Edward Schwarz, sier til TU at nyheten har vakt stor oppmerksomhet.

– Vi har fått ekstremt mange henvendelser fra rederier med skipstyper i alle segmenter, sier Schawarz på telefon fra Miami.

ABB har siden 2014 drevet et hybridlaboratorium sammen med Sintef Ocean der teknologien er utviklet og testet.

Teknologivegring

– Interessen er spesielt stor rundt hybride løsninger, akselgeneratorer og PTI/PTO. Batterier i kombinasjon med dieselmotorer eller  diesel-elektrisk drivlinje gir raskt utslag på redusert drivstoffbruk, sier Schwartz.

Han påpeker at den amerikanske rederinæringen er temmelig konservativ og sjelden vil prøve noe nytt.

Har det fungert i 30-40 år, hvorfor velge noe annet, har vært gjennomgangsmelodien. Nå mener Schwartz å merke en endring. Ingen liker å betale for mer drivstoff enn de må. Når regnestykket viser at det er lønnsomt å investere i grønn teknologi, er beslutningen lettere.

– Rederiene ser til Skandinavia og Norge spesielt. Når ny teknologi er testet ut over tid, er det mer åpenhet for å prøve ut her også, spesielt når det er penger å spare også, sier han.

Turistpress

Vanguard-konseptet til Kongsberg Maritime/Kongsberg Defence & Aersospace og Salt Ship Design. Det skal dekke Forsvarets forespørsel etter standardiserte fartøy som kan tilpasses ulike oppgaver og dekke mange behov. Basismodell er på 90 meters lengde.
Les også

Norsk kamp om å bygge standardiserte marinefartøyer

ABB sitter midt i cruiseindustriens mekka i Florida. Cruiseskip har trykket ABBs store azipod-propeller til sitt bryst.

Nå har industrien også fått øynene opp for bedre energistyring og batterier. 

RCCL-skipet Liberty of the Seas har tre ABB Azipod, hver på 14,5 MW driver. En er fast og to kan dreies 360 grader. <i>Bilde:  Anders J. Steensen</i>
RCCL-skipet Liberty of the Seas har tre ABB Azipod, hver på 14,5 MW driver. En er fast og to kan dreies 360 grader. Bilde:  Anders J. Steensen

Nå er batteri- og hybridteknologien testet og vist at den fungerer. Samtidig ønsker cruiseindustrien fortsatt å seile i norske fjorder og mange seiler også til Alaska og i arktiske strøk.

– Cruiseselskapene føler presset fra kundene. Turistene er mer og mer opptatt av miljø og hvilke rederier som har grønn profil, sier Schwarz.

Teknologioverføring

I løpet av høsten skal de to første helelektriske turistbåtene til turoperatøren Maid of the Mist tas i bruk. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Fartøyene skal lades med strøm fra vannkraft.

Salgssjef Tom Sand i ABB Norge sier til TU at all engineering blir gjort her i landet for det første fartøyet, mens ABB i USA med støtte fra Norge skal stå for fartøy nummer to.

– Det er første gang de er involvert i et elektrisk fartøy med likestrømsnett, DC-Grid. Vi gjør alt i Norge først og bistår ABB i USA med opplæring og oppfølging til fartøy nummer to, sier Sand til TU.

Begge turistfartøyene bygges på rekordtid. De ble påbegynt tidligere i år og skal være de første helelektriske fartøyene som produseres i USA.  

Selve ferdigstillelsen av fartøyene skjer på kaia til turoperatøren, for deretter å løftes ut i vannet. 

Lokal produksjon

Edward Schwarz opplyser til TU at byggingen er en krevende øvelse.

– Båtene er bygget i seksjoner og moduler ved et verft og deretter fraktet på landveien til havna ved foten av Niagarafallene. Der blir skroget sveiset sammen og løftet ut i vannet for utrustning og ferdigstillelse, sier Schawarz til TU.

Skrogene er sveiset i rustbestandig alumiumslegering (5086 H116).

Fartøyene blir 27,5 meter lange, 10, 4 meter brede og stikker 1,7 meter dypt. Det skal være plass til i overkant av 500 personer om bord.

n mann ser på en elbil fra kinesiske BYD. Selskapet leverte flere elbiler i fjorårets fjerde kvartal enn Tesla, og ble dermed verdens største elbilleverandør.
Les også

Solgte flere elbiler enn Tesla

De to nye katamaranbåtene skal erstatte ettskrogs stålskipene «Mist VI» og «Maid of the Mist VII», bygget i henholdsvis 1990 og 1997.

Styring

Hvert fartøy skal ha to batteripakker med en total kapasitet på 316 kWh fordelt på to katamaranskrog.

De to første skipene er under bygging i Kina og skal etter planen leveres i 2024. Skip nummer fire skal etter planen leveres i 2026.
Les også

Northern Lights bestiller fjerde CO₂-frakteskip

Batteriene lades i sju minutter – til 80 prosent – etter hver 20 minutter lange tur. Det skal sikre optimal levetid for batteriene. Om natta blir batteriene fulladet. 

Framdriftsmotorene har en total effekt på 400 kW.

Maid of the Mist har fraktet turister til Niagara Falls siden 1846. <i>Illustrasjon:  Maid of the Mist</i>
Maid of the Mist har fraktet turister til Niagara Falls siden 1846. Illustrasjon:  Maid of the Mist

ABBs integrerte kraft- og energistyringssystem (Power and Energy Management System, PEMS) vil kontrollere, overvåke og optimalisere energiforbruket om bord. Fartøyene skal i tillegg ha en nødgenerator om bord.

I tillegg til integrasjon av batteriladesystemet, vil ABB levere elektriske tavler, omformere og integrerte kontrollsystem. Fergene og utstyret om bord skal fjernovervåkes via ABB Ability Marine Remote Diagnostic System.

Først ute

Turoperatøren Maid of the Mist, som har seilt turister helt inntil fossene siden 1846, frakter årlig rundt 1,6 millioner passasjerer til Niagara Falls, en av Nord-Amerikas eldste turistattraksjoner. De opererer sine to båter med total kapasitet på 600 personer fra april til og med første uken i november. De har avganger fra foten av fossefallene hvert 30. minutt.

– Det gir helt perfekt mening at Maid of the Mist er ledende med å ta i bruk denne grønne teknologien og frakte våre passasjerer til fossenes fot med vannkraft, verdens reneste energi, sa administrerende direktør og styreleder Christopher Glenn da planene ble offentliggjort.

Dette bildet av HMS Somerset i nærheten av Plymouth er fra 2011 og har Boeing Harpoon-launchere som nå er byttet ut med utskytningsramper for NSM.
Les også

Etter visitt til Haakonsvern seilte britisk fregatt hjem med nye våpen

–  Vi er stolte over å bli USAs første turoperatør som tar i bruk helelektriske ferger. Vi valgte ABB til å støtte oss i reisen mot en mer bærekraftig virksomhet basert på deres ekspertise innen maritim systemintegrasjon, så vel som effektive og innovative teknologier for miljøvennlig transport, sier Glynn i en pressemelding.

Bærekraft

ABB legger vekt på at kunden viser vei til en mer bærekraftig framtid.

– Maid of the Mist sitt skifte mot elektriske ferger signaliserer en ny tidsepoke innen marin transport og komplementerer slik sett ABBs forpliktelse til å drive verden fremover, uten å konsumere jorden. Reduksjon i utslipp lokalt i og rundt Niagarafossene er ikke bare viktig for landemerket, det viser også at teknologien for en mer bærekraftig, maritim mobilitet allerede nå er tilgjengelig, sier Peter Terwiesch, President Industrial Automation i ABB.

ABB har kontorer for maritime løsninger i Miami, Florida og i Houston Texas.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.