Norske nettbutikker som selger forbrukerelektronikk følger ikke reglene for opplysninger rundt kredittkjøp, viser en gjennomgang Forbrukerombudet har utført. (Bilde: colourbox.com)
LITEN INTERESSE: Grafen viser hva de spurte svarer er grunnen til at de ikke har internettabonnement. Legg merke til at 44 prosent mener de ikke er interessert i noe på nettet. (Bilde: Parks Associates)
OVER 50: Grafen viser hvilken type nettilgang amerikanerne hadde i 2005 (t.v.) sammenlignet med i 2006, i prosent av amerikanske husholdninger. Endelig har bredbåndstilgangen passert 50 prosent. (Bilde: Parks Associates)

Amerikanere: Internett er bortkastet

Litt under en tredjedel av amerikanske familier har ikke internettilgang, og har heller ingen planer om å få det.

De fleste av disse ser rett og slett ikke hva de skal bruke nettet til i det daglige.

Nett uten verdi

Selskapet Park Associates, som foretar markedsundersøkelser, har gjennomført undersøkelsen.

Her kommer det frem at 29 prosent av amerikanske familier, eller 31 millioner hjem, verken har eller vil skaffe seg internettilgang iløpet av de neste 12 månedene.

Det er andre år på rad at Park gjennomfører undersøkelsen, som har navnet National Technology Scan. Årets svar viser at hovedårsaken til at folk ikke vil ha internett hjemme, er en følelse av at internett ikke vil ha noen verdi for dem i dagliglivet.

Privat surfing på jobb

- Jeg er ikke interessert i noe som helst på internett, svarer 44 prosent av de spurte når de får spørsmål om hvorfor de ikke har internettabonnement.

Færre er bekymret for kostnadene ved å ha nettilgang: Bare 22 prosent av de spurte sier de ikke har råd til enten datamaskin eller kostnadene ved et abonnement.

17 prosent sier de ikke er sikre på hvordan de bruker internett, mens tre prosent svarer at internett ikke er tilgjengelig der de bor. 14 prosent sier de ikke har internett hjemme fordi de foretar all sin private nettsurfing på jobben.

Flere med bredbånd

Undersøkelsen viser også at bredbåndtilkoblingene i USA økte fra 42 til 52 prosent fra 2005 til 2006.

Cirka halvparten av alle nye bredbåndsabonnenter hadde tidligere hatt tregere nettilgang, mens den andre halvparten aldri hadde hatt internett tidligere.

Parks Associates' leder, John Barrett, tror han vet hvordan man skal få flere amerikanere til å gå online:

- Nøkkelen er underholdning. Hvis noe kan få private hjem til å koble seg til nettet, så må det være tjenester som gjør internett mer beslektet til betal-TV, sier Barrett i en pressemelding.

Si din mening

Hva mener du? Hvorfor tror du en så stor andel av amerikanerne ikke ser noen nytteverdi i å ha internett hjemme? Og hva må gjøres for å endre deres mening?

Kommentér artikkelen her: