Ambisjoner i e-anbud

For et år siden ble Anbudsnett AS stiftet. Formålet var å lage en kostnadseffektiv pris- og anbudstjeneste på nettet som automatiserte innsamlingen av prisforespørsler og anbud for sine abonnenter.

I dag har selskapet byttet navn til Mercell AS og har 24.000 prisforespørsler og anbud samlet i en database. I tillegg har de opplysninger om 20.000 anbud som er tildelt, og hvem som fikk dem. Det største antallet anbud som formidles, kommer fra Europa og varierer mellom 400 og 1000 hver dag. Fra det norske markedet formidles hver måned i alt 7 – 800 anbud.

Selskapet har ti ansatte og regner med en omsetning på fem millioner kroner i sitt første fulle driftsår. Neste år regner de med å omsette for 20 millioner kroner.

– Den beste sammenligningen er nok at dette er en elektronisk utgave av Norsk Lysningsblads anbudsinformasjon, men vi kan tilby abonnentene mye mer. Her kan kundene skreddersy hvilke typer anbud de er på utkikk etter og bli oppdatert kontinuerlig på nettet både om norske og europeiske forespørsler, sier administrerende direktør i Mercell, Asbjørn Kristiansen.

Fra hele EU

Informasjonen om prisforespørsler og anbud samles inn både i Norge og fra hele EU-området. Informasjonen fra EU får Mercell fra en samarbeidspartner, mens informasjonen fra Norge generer de selv gjennom forskjellige opplysningstjenester og utlysninger. Bedriftene kan også selv legge inn informasjoner i Mercells database.

Informasjonen er bygget opp rundt en europeisk produktkodestandard som kalles CPV-kode. Mercell har oversatt koden til norske betegnelser og har systemer som kobler leverandørspesifikke koder til riktig CPV-kode.

Kundene kan selv velge hvilket detaljeringsnivå som passer dem og hvilket område som skal overvåkes. En aktør i byggebransjen kan for eksempel velge å få informasjon om alt som skjer i Norge og Sverige innen bygg og anlegg, mens en annen kan velge den delen av dette området som har med klargjøring av byggeplasser å gjøre. Det går også an å gå enda mer detaljert til verks og følge med i hva som skjer innen bruk av gravemaskin til å klargjøre byggeplasser.

Inntektsgrunnlaget til Mercell ligger i at den enkelte bedrift betaler en årlig avgift på 4850 kroner for å få tilgang til opplysningene i databasen. På sikt regner selskapet med at annonsering også blir en inntektskilde. De som legger inn prisforespørsler og anbud, betaler ingen ting.

Også innkjøp

Mercell tar også sikte på å utvikle tjenesten som en innkjøpsportal. Storinnkjøpere kan registrere sine forespørsler, og da er ikke veien lang for å bli en komplett handelsportal hvor innkjøpere og leverandører møtes og gjør forretninger. Innkjøperne kan selv styre hvilke leverandører som skal få forespørslene, dersom de ikke ønsker å sende dem åpent ut til alle.

– De som ønsker å effektivisere innkjøp, ser ofte på hva de sparer ved å automatisere selve utsendelsen, mens den virkelig fortjenesten ligger i å automatisere utvalget av leverandører, sier Kristiansen. Erfaringen viser at prisene faller når leverandørene konkurrerer om slike leveranser på nettet.

Mercell arbeider nå med et nytt system for innkjøpere som fungerer etter auksjonsprinsippet.

Bruker e-anbud

E-business-selskapet Contempus bruker Mercell i sin overvåkning av markedet, opplyser markedskoordinator Kristin K. Riiber. Selskapet er avhengig av god informasjon om det europeiske markedet hvor de selger sine programvareløsninger. Hver dag mottar Riiber en e-post som forteller hvor mange nye EU-anbud som er kommet i hver av kategoriene Contempus abonnerer på. Ved å gå inn på Mercells web kan de hente ut flere opplysninger om interessante anbud.

– Tjenesten fra Mercell gir oss mye bedre oversikt over aktuelle anbud enn å følge med i Lysningsbladet, men vi er jo avhengig av at tjenesten speiler alt som er relevant for oss, sier Riiber. Kategoriseringen av de ulike anbudene kunne vært bedre, påpeker Riiber, og hevder at kategorisystemet som benyttes i EU, både er for gammeldags og for lite nyansert til alle formål.

Vekstambisjoner

Selskapet har i overkant av 1000 brukere i dag og regner med å vokse til mellom 3 og 4 000 ved utgangen av neste år.

– Vi er ikke fornøyd med å bli i det norske markedet. Når vi nå har bygget opp systemene og nettverket, er kostnadene ved å etablere seg i andre land moderate. Vi er i gang med en oversettelse til svensk, dansk og engelsk, og vi har som ambisjon å bli en av de største aktørene i Europa innen to år, sier Asbjørn Kristiansen