Ambisiøse steinullplaner

  • energi

For 310 millioner kroner vil de forsøke å nå de ambisiøse målene, og samtidig øke kapasiteten fra 20.000 tonn til 50.000 tonn steinull i året. Dette er motivert av en ventet økning av byggeaktivitetene i Sverige, som er fabrikkens hovedmarked.

Nyutviklet teknologi

Mesteparten av det produksjonstekniske utstyret blir byttet ut med ny teknologi, som er utviklet av Rockwool Engineering i Danmark. Kun to fabrikker, én i Polen og én i Spania, har tatt i bruk den samme teknologien tidligere. Egenskapene til steinullen er svært avhengig av spinneteknologien.

– Det gjelder å få mest mulig fibre fra smeltestrålen. Jo lengre og tynnere fibrene er, desto bedre blir isoleringsevnen, sier fabrikksjef Johnny Stuen.

Nært boligområde

En spesiell utfordring er at fabrikken ligger midt i et tettbebygd boligområde. Nærmeste bolighus står bare 50 meter fra råvareinntaket.

Rockwool har fått strenge miljøkrav, og bruker over 100 millioner kroner til miljøsikring. Naboene er likevel bekymret for støy-, støv- og trafikkplager. I november i fjor fikk noen av dem fylkesmannen til å stanse byggearbeidene. Men allerede i januar kom arbeidene i gang igjen etter at Miljøverndepartementet gjorde om stoppvedtaket.

Resirkulerer

Fabrikksjefen fremhever resirkuleringsanlegget som et godt miljøtiltak:

– Så vidt jeg vet, har vi det eneste etablerte resirkuleringsanlegget i Norden som kan ta imot steinull fra byggeplasser, i tillegg til avfall fra vår egen produksjon, hevder Stuen.

Alle avgasser fra kupolovnen, herdeovnen og kjølesonen skal renses i filtre og brennes. Ulldotter og askerester skal forsvinne helt.

Minsker støy

Støy fra transport og tipping av råvarer kan også være et problem for de som bor i nærheten av fabrikken. Støykonsesjonen fra 2002 er 50 dBA på dagtid og 45 dBA på kveldstid.

En redegjørelse for støyreduserende tiltak skal være klar innen seks måneder etter oppstart. Luftinntak og luftutslipp skal støydempes og få en bedre plassering. Tippelommen blir bygd med støydempende gardiner og eget hus. Truckene skal støydempes, og ingen lastebiltransport av råvarer skal skje etter klokken 18.00.

Les mer om saken i TU nr. 38, som kommer på nett og papir 25. oktober.