MOTOR

Alvorlig feil på Widerøe-fly

Dash 8. Widerøe. Luftfart. Flytrafikk. Lufthavn. Flyplass. Småfly. Småflyplass. Twin Otter.
Dash 8. Widerøe. Luftfart. Flytrafikk. Lufthavn. Flyplass. Småfly. Småflyplass. Twin Otter. Bilde: Widerøe
14. sep. 2007 - 22:10

Det var en hydraulisk aksling i en Dash 8-maskin til SAS som sviktet under nødlandingen i Ålborg. Nå har også Widerøe funnet rust i akslingen på minst ett av sine fly, som er av samme type som det som nødlandet i Ålborg.

Widerøe har fire fly av typen Dash 8 Q400. Fredag kontrollerte Luftfartstilsynet ett av flyene i Bodø.

– Svært alvorlig

Luftfartsdirektøren sier til NRK at han ser svært alvorlig på at det har kommet rust på landingsunderstellet. Det forutsettes at delene skal holde hele tidssyklusen som er satt for slike deler.

–Dette er ekstraordinært, sier luftfartsdirektør Heine Richardsen.

Widerøe får likevel skryt av Luftfartstilsynet for at de handlet så raskt og satte flyene på bakken da feilen på samme type fly, eid av SAS, ble kjent.

– Widerøe satte flyene på bakken for å være sikre på at man hadde oversikt over flyene de flyr, sier Richardsen til NRK.

Ingen dramatikk

Direktør i Widerøe, Per Arne Watle, understreker at det ikke har vært noen dramatikk, selv om alle flyene nå står på bakken.

– Vi har valgt å gjøre det, fordi vi fant tilløp til rust. Ikke mye, men nok til at vi ikke ønsket å fly med noen av flyene. Nå kommer vi til å skifte ut samtlige deler, sier Watle og fortsetter:

– Disse flyene har et omfattende vedlikeholdsprogram. Våre rutiner er forsvarlige så de vil vi fortsatt holde på.

Widerøe-direktøren mener det er grunn til å reagere på produsentens vedlikeholdsprogrammer og inspeksjonsintervallene.

– Vi hadde ikke oppdaget dette selv, fordi 15.000 landinger er ikke hyppig nok inspeksjonsintervall. På den annen side kan man si at det er et eksempel på at flysikkerhetsarbeidet virker, ved at det nå rettes på og blir brakt i orden.

Det kan ta tid før Widerøe kan sende disse flyene i lufta igjen, fordi det tar lang tid å produsere delene som trengs for å erstatte de skadde akslingene.

Opphever ikke forbud

Luftfartstilsynet vil ikke oppheve flyforbudet for Dash-8 Q400 flyene i Norge før alle omstendigheter rundt nesten-ulykken i Vilnius er avklart.

Det opplyser informasjonsdirektør Bjørn A.T. Friis i Luftfartstilsynet til NTB. Han kan ikke si noe om når dette vil skje.

– Det er Luftfartstilsynet som har vedtatt å sette flyene på bakken i Norge. Nå venter vi på en rapport fra Vilnius for å se om det er noen sammenheng med det som skjedde i Ålborg. Hvor lang tid dette vil ta, avhenger også av resultatet av undersøkelsene i Vilnius, sier Friis.

Rustskader

Torsdag ble det kjent at den danske havarikommisjonen i sin foreløpige konklusjon mener at en bolt med rustskader løsnet og var hovedårsaken til at understellet på et Dash-8 Q400 kollapset under landing i Ålborg søndag ettermiddag.

Natt til onsdag sviktet landingshjulet på nok et fly av samme type under landing i Vilnius. Både SAS og Widerøe satte alle sine Dash-8 Q-400 fly på bakken før luftfartsmyndighetene innførte et generelt flyforbud.

Fredag var det bare Widerøes rute mellom Trondheim og København som ble kansellert som følge av flyforbudet.

– Generelt går trafikkavviklingen går bra. Noen vil oppleve forsinkelser fordi vi nå kjører et mye strammere program med erstatningsfly. Men alle passasjerene kommer seg fram, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NTB.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.