LER AV PAKKEN: ¿Tiltakspakken til veiformål er som en 50-lapp i lønnsøkning, sier Sverre Sundfær i konsulentselskapet Rambøll. (Bilde: Truls Tunmo)

– Altfor dårlig

  • Bygg

– Dette er altfor dårlig. Å gi 2,3 milliarder ekstra til veiformål, er ikke noe tiltak som går inn i en krisepakke. Det er bare det samme som Statens vegvesen alltid ber om i tillegg til det de får, sier sivilingeniør Sundfær.

Nylig sendte Bård Hoksrud (Frp) i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget spørsmål til samferdselsminister Liv Signe Navarsete angående størrelsen på etterslepet på stam- og riksveinettet. Svaret fra statsråden var at etterslepet var på ca. 16,5 milliarder kroner.

100 milliarder

– Dette beløpet er usannsynlig lavt i forhold til de beregninger som ble foretatt i 2003. Fra 2003 til 2007 var kostnadsøkningen i anleggssektoren på ca. 50 prosent. Vi mener at etterslepet er rundt 100 milliarder kroner på riks- og stamveinettet. Da hjelper det lite med 2,3 milliarder ekstra til veiformål. Konsekvensen vil bli at flere og flere folk blir tvunget til å kjøpe SUV-biler som bedre tåler veistandarden i Norge. En annen konsekvens er at det vil ta lengre tid å komme frem på veiene, sier Sundfær.

Øker dramatisk

Bård Hoksrud mener at det er på tid at folk blir mer bevisst på hvilke konsekvenser den norske veistandarden vil medføre.

– Forfallet på veinettet vil fortsette å øke med over 300 millioner kroner bare nå i 2009. Dette er et faktum på tross av at regjeringen har sagt at de har lagt frem et historisk samferdselsbudsjett og en historisk krisepakke. Vil nordmenn ha Europas dårligste veier, spør Bård Hoksrud.