Alt i orden: Denne skjermen har vært fraværende selv om flere millioner nordmenn fikk tilgang til selvangivelsen sin tirsdag. (Bilde: Håkon Jacobsen)

ALTINN

Alt på skinner for Altinn

Og "all time high" for skattesjekk tirsdag.

Tirsdag ettermiddag hadde drøyt 600 000 skatteytere vært inne og sjekket selvangivelsen.

– Her fungerer alt kjempefint, rapporterer Jørgen Ferkingstad, informasjonsansvarlig for Altinn.

Humøret på #altinn på Twitter bygger oppunder den påstanden - om enn på det tidspunkt dette blir skrevet...

19. mars fikk de 580 000 registrerte e-brukerne komme først i køen og sjekke det foreløpige skatteoppgjøret.

Da var det noen som havnet på feil profil da de logget inn.

I tillegg ble det litt kluss med returkoder fra Id-porten fordi Telenor ikke kommuniserte godt nok med en underleverandør på sms-tjenester.

Større trykk

Men først nå kan resten av lønnsmottakerne, pensjonister og næringsdrivende logge seg på. Et samlet antall på 3,9 millioner brukere betyr enda større trafikk på innloggingsløsningen og databasene.

Siden 19. mars har mer enn 1 million brukere vært inne og lest selvangivelsen. I dag går det mot all time high, varsler Ferkingstad.

I fjor var det andre tilstander. En propp i systemet førte til at Altinn måtte sette inn en kø-plakat. Og en programfeil i Big IP ledet til den berømte Kenneth-glippen.

En lignende feil fra en annen leverandør dukket opp også før påske, men ble fikset og testet i påsken. Altinn har ennå ikke offentliggjort hvilket it-selskap som står bak feilen.

Totalt ble det registrert rundt ti tilfeller der folk havnet på feil brukerprofil da de logget inn. Omfanget kan være større fordi folk ikke har meldt fra.

Slike tilfeller er i praksis umulig å teste fullt ut.

– Flere titalls millioner innlogginger har gått bra før denne feilen plutselig oppsto. Da er det et spørsmål om hvor mye vi skal teste før det avdekkes feil. Det kan alltid oppstå feil. Da er det viktige at hendelser behandles profesjonelt, slik at skaden får så lite omfang som mulig, påpeker Ferkingstad.

TÅLER: Jørgen Ferkingstad og Altinn kan konstatere at systemet har tålt stort trykk så langt. Espen Zachariassen

Fjernet proppen

Det var knyttet noe spenning til hvordan den nye autentiseringsløsningen ville fungere.

I fjor var det Open SSO som skapte kø. Nå er den byttet ut med en ny løsning som Altinn og Accenture har utviklet sammen. Den har til nå gitt ønsket trafikkflyt.

– Det handler mye om at den er koblet på hver av de åtte portalserverne, mens Open SSO forsynte flere servere samtidig, forklarer Jørgen Ferkingstad.

I år som i fjor fungerer både portalserverne og databaseserverne i selve Altinn som de skal:

Selv med høyt trafikktrykk er det til enhver tid ledig kapasitet på henholdsvis 90 og 96 prosent.

Les også:

1000 ganger raskere skatteoppgjør

Slik søker du i skattelistene for 2012

Skal gjøre nettskyene mer energieffektive og robuste