CO2-FANGST PÅ MONGSTAD

– Alstoms prosjekthåndtering utfordrende

Sjefen for teknologisenteret på Mongstad slutter seg til kritikken av Alstoms prosjektledelse.

I revidert nasjonalbudsjett som ble lagt fram i dag, fikk Alstom kritikk av Olje- og energidepartementet for mangelfull prosjekthåndtering og produktivitet på Teknologisenter Mongstad, som hadde ført til en kostnadsøkning på 81 millioner kroner.

Sjefen for Alstom i Norge, Eric Staurset, kommenterer kostnadsøkningen på Mongstad slik:

– Dette er et testanlegg hvor vi har tatt med læring underveis for å bygge det best mulig. Det har vært et utfordrende prosjekt, men nå gleder vi oss til oppstarten av anlegget under sommeren.

Han ønsker ikke å si noe mer konkret om hva som er årsaken til overskridelsene.

Les også: Testsenteret på Mongstad åpnet

– Løpende dialog

– Stemmer det at Alstom har hatt mangelfull prosjekthåndtering og produktivitet på Mongstad?1200005137.jpg

– Vi har et godt samarbeid med vår kunde og har en løpende dialog for at prosjektet på Mongstad skal bli gjennomført så bra og så effektivt som mulig.

– Hva synes dere om slike beskyldninger, og at de til alt overmål kommer i et budsjettdokument?

– Vi tar det som skrives i revidert statsbudsjett til etterretning. Vi tar diskusjonen med involverte parter i prosjektet.

Les også: Villig til å ta høyere teknologirisiko

– Utfordrende

Administrerende direktør for Teknologisenter på Mongstad, Tore Amundsen, skjønner bakgrunnen for Olje- og energidepartementets kritikk av Alstom.

– Det har vært en del utfordringer med det, det er derfor departementet beklager slik de gjør. Men det får stå for deres regning hvordan de ordlegger seg. Det er korrekt at det har vært en del utfordringer knyttet til Alstoms prosjektledelse. Men det har også vært andre utfordringer. Totalt sett mener vi at vi har gjennomført det på en rimelig god måte, sier Amundsen.

– Hva konkret har vært utfordringen med Alstoms prosjekthåndtering?

– Jeg vil ikke gå i detaljer. Det er et stort og komplisert prosjekt som inneholdt mange utfordringer. Men det er ikke mer enn man må regne med når det gjelder et så stort og komplisert prosjekt som dette. Men det er klart at det er flere kontraktører som har bygget ulike deler av anlegget, kontraktører med ulik bakgrunn og erfaring og tradisjon for hvordan man bygger den type anlegg. Det skal tross alt kjøres som ett stort prosjekt, og det er klart at da kan det lett oppstå litt utfordringer av den typen som kan ha resultert i det departementet kaller svak produktivitet, sier Amundsen.

Les også: Renseanlegget kan bli stående uten CO2

Sluttsummen teller

TCM-sjefen understreker at det er sluttsummen som teller.

– Det er riktig at kostnadene blir noe høyere. Men det viktige poenget er at vi har bygget teknologisenteret innenfor det man antok at det ville koste da investeringsbeslutningen ble fattet for tre år siden. Da ble det laget et budsjett på 4,6 milliarder kroner, og så mente eieren at vi trengte en reserve på 1,3 milliarder kroner fordi prosjektet var så nyskapende og spesielt slik at det kunne komme endringer i designet. Og summen på 5,9 milliarder kroner har holdt, sier Amundsen.

1200005162.jpg

Forsinket

Testsenteret skulle etter planen vært i drift ved årsskiftet 2011/2012, men ble noen måneder forsinket.

I budsjettdokumentet skriver Olje- og energidepartementet at testsenteret er forsinket med tre måneder og først vil komme i drift i september 2012.

– Vi er noen måneder forsinket. Det er flere årsaker som har gjort at vi har trengt litt mer tid. I løpet av sommermånedene vil vi begynne å ta inn røykgass og sirkulere det med kjemikaliene. Så har Aker og Alstom inngått avtale om kvalifisering for fullskaladrift på Mongstad. Det er mulig det er disse kvalifiseringsløpene departementet tenker på når de skriver september. Men vi opererer anlegget allerede i dag, sier Amundsen.

Starter i juli

– Har Alstoms prosjektledelse noe med forsinkelsen å gjøre?

– De har jo ikke noe med forsinkelsen av Akers aminanlegg å gjøre, det har hele tiden vært planen at de skulle komme i gang først, sier Amundsen.

Aker Clean Carbon, som bruker aminer for å fange CO2-en, er nå i oppstartfasen av sitt testprogram. Alstom, som bruker kjølt ammoniakk, opplyser at anlegget for tiden kjøres i gang, og at planen er å starte med testing i midten av juli.

Olje- og energidepartementet ønsker overfor Teknisk Ukeblad ikke å utdype sin kritikk av Alstom som kom fram i budsjettdokumentene.

Les også:

Slik fungerer månelandingen

Advarer mot ensidig klimasatsing

Mongstad bør bli forskningssenter

Kan bane vei for CO2-rensing over hele verden