UNIK TRIKK: Trikkene Alstom har levert til den franske byen Reims i Champagne-distriktet, har en front formet som et champagneglass. Alstom oppfordrer Bergen til å velge sitt eget, unike design. (Bilde: Alstom Transport)
UTVIDER KAPASITETEN: Allerede kjører 26 Citadis-trikker fra Alstom rundt i Dublin. Nå har byen bestilt 18 nye trikker. (Bilde: Alstom Transport)
I REIMS: Champagne-trikkene i Reims vekker oppsikt med sine særegne, champagneglassformede fronter. (Bilde: Alstom Transport)

Alstom vil til Bergen

Bybanen i Bergen

  • Bybanen er planlagt bygget fra sentrum til Flesland.
  • For 1,8 milliarder kroner skal første byggetrinn realiseres mellom Bergen sentrum og Nesttun.
  • Byggearbeidene for første byggetrinn pågår fra september 2007 til sommeren 2010, da banen skal være klar for passasjertrafikk.
  • Bybanen skal være ryggraden i Bergens fremtidige kollektive transportsystem. Banen skal avlaste vegene og gå mest mulig i egen trasé.

Kilde: Bergen kommune

Dublin har valgt Alstom Transport som leverandør av 18 Citadis-lavgulvtrikker. Selskapet har tidligere levert 26 slike trikker til Dublin.

Trikkene er de samme som Alstom Transport har tilbudt Bybanen i Bergen.

Vil lage eget Bergen-design

- Disse trikkene er lette å tilpasse til spesialønsker. Vi har nå leveranser til 24 forskjellige byer og leverer vel utprøvde og driftssikre trikker med det mest moderne utstyr som finnes på markedet, sier direktør Anders Anderberg, Alstom Transport Norge, i en pressemelding.

I byen Reims i distriktet Champagne i Frankrike har Alstom levert trikker med en front formet som et champagneglass.

- Vi håper slike trikker også skal kunne betjene de reisende i Bergen, og da med spesialdesign for den byen, sier Anderberg.

Leverer i 2008

Den nye kontrakten de har fått med Dublin har en verdi på cirka 414 millioner kroner.

De 40 meter lange lavgulvtrikkene skal produseres ved Alstoms fabrikk i Barcelona, og den første leveransen skal skje i desember 2008.