Jernbanedirektør Elisabeth Enger, statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet og direktør Are Kjensli i Cargonet innviet den ombygde terminalen på Alnabru. I tillegg ble Cargonets nye El-19 avduket. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Alnabrubygger for mer gods

Jernbaneverket startet ombyggingen på Alnabru nord i april. Allerede torsdag kunne den nye og utvidede terminalen innvies.

30 prosent mer

Med utbyggingen har kontainerterminalen øket kapasiteten med 30 prosent. Det betyr at Alnabru nå er i stand til å betjene 140.000 TEU (tjuefots-ekvivalenter) ekstra i året.

Ifølge prognosene vil terminalen håndtere 540.000 TEU i år.

– Dette er en viktig brikke for å få mer effektig godshåndtering og er nødvendig for at vi skal kunne nå målet om å få mer gods fra vei til bane, sa jernbanedirektør Elisabeth Enger under den offisielle åpningen.

Første etappe

Siden påske har Jernbaneverket brukt 60 millioner kroner på ombyggingen lengst nord-øst på Alnabru. Dette har gått til riving av gamle anlegg og masseutskifting. Det er bygd en ny lastegate og forlenget en eksisterende. I tillegg er det bygd et nytt jernbanespor og lagt om et eksisterende spor.

– Dette er kun første etappe. Vi tar sikte på å fortsette ombyggingen på Alnabru neste år, understreker Enger.

Planen er blant annet å bygge ut inn- og utkjøringsveiene og utvide depotområdene for mellomlagring. Målet er at terminalen skal være ferdigbygget i 2014/15.

Godstransporten sprengt - mer på skip