FLERE FORDELER:Alumninettverk har flere fordeler, sier prosjektleder Anja Tjelflaat ved NTNU. Blant annet kan tidligere studenter enkelt oppdatere seg på hva som skjer innen faget. (Bilde: ESPEN LEIRSET)
FLERE FORDELER:Alumninettverk har flere fordeler, sier prosjektleder Anja Tjelflaat ved NTNU. Blant annet kan tidligere studenter enkelt oppdatere seg på hva som skjer innen faget. (Bilde: ESPEN LEIRSET)

«Alle» satser på alumni

  • Karriere

For et par år siden dro NTNU i gang sitt alumninettverk. Også BI har vært i gang i noen år. Nå kommer flere høyskoler etter.

– Flere og flere blir med på denne trenden. Universitetet i Oslo er i gang, det samme er Universitetet i Bergen. Flere høyskoler kommer også i gang etter hvert, sier partner Kerstin Marthinsen i Alumnia. Hun er konsulent for bedrifter og høyskoler som vil starte alumninettverk. En alumnus kan oversettes med tidligere student. Alumninettverk er vanlig i USA og en del andre land, men et ganske nytt fenomen i Norge.





Fordel for skole og student

Slik forklarer Marthinsen hvorfor flere norske skoler kaster seg på bølgen.

– Noen skoler gjør det for å bli sertifisert. I de internasjonale kvalitetskravene er alumninettverk en forutsetning. Men motivasjonen er også gjensidig nytte. Både elevene og høyskolen har nytte av nettverket, sier Marthinsen. Hun får støtte av Anja Tjelflaat, som er prosjektleder for NTNUs alumnisatsing. Snart har 10.000 tidligere studenter registrert seg i nettverket. Tjelflaat ser en rekke fordeler med nettverket, og opplyser at rundt halvparten av de registrerte alumnene vil være mentor for nåværende studenter.





Faglig nettverk

– Når studentene får kontakt med alumnene, kan det bidra til mer relevante masteroppgaver. Jobbsøkingen blir også enklere. For NTNU kan det også være en rekruttbase for professor II-stillinger. Etter hvert skal de faglige nettverkene arrangere årlige brukerrettede konferanser. Dette bidrar til at tidligere studenter kan oppdatere seg på hva som skjer innen faget, og NTNU får kontakt med «verden utenfor», påpeker Tjelflaat.





Bedrifter på bølgen

Kerstin Marthinsen opplyser at næringslivet også har oppdaget fordelen med alumninettverk.

For det første kan eks-ansatte bidra til å gi oppdrag til selskapet. I tillegg kan bedriften hente hjem ansatte som har jobbet hos dem tidligere – såkalte «boomerang employees». I tillegg bidrar fornøyde eks-ansatte til at bedriften får et positivt omdømme hos andre potensielle arbeidstagere.

– Kontakt med tidligere kolleger gjennom alumninettverk gjør det også lettere å arrangere faglige kurs og seminarer, legger Marthinsen til.