SKAPTE KAOS: Vulkanutbruddet fra Eyjafjallajökull i april i fjor lammet flytrafikken i Europa. Nå mener Nicernica Aviation de har laget teknologien som tillater fly å oppdage hvor mye aske som finnes i luften og om det er trygt å fly gjennom den. (Bilde: Scanpix)
SKAPTE KAOS: Vulkanutbruddet fra Eyjafjallajökull i april i fjor lammet flytrafikken i Europa. Nå mener Nicernica Aviation de har laget teknologien som tillater fly å oppdage hvor mye aske som finnes i luften og om det er trygt å fly gjennom den. (Bilde: Reuters / Scanpix)

Aldri mer askefast?

  • Motor

Etter flere testflygninger i et industriområde i Tyskland, rundt vulkanøyen Stromboli og vulkanen Etna begynner Nicernica å se seg fornøyde. Derfor har de invitert verdenspressen til å se på teknologien på Sicilia tirsdag.

- Etter denne pressevisningen får vi nok flere telefoner fra flyselskaper. Neste steget på veien er testing med Airbus tidlig neste år, sier forretningsdirektør John Ackerman i Nicernica.

Infrarødt

Teknologien er utviklet av Fred Prate, har fått navnet Avoid og består av to infrarøde kameraer som lager hurtige vurderinger av luftrommet. Kameraene kan detektere vulkanske askepartikler på nivåer fra mindre enn 1 mg/m 3 til over 50 mg/m 3, opp til 100 kilometer fra flyet både dag og natt.

Systemet bruker et bølgelengdespekter mellom 8-13 µm og er sensitivt til partikler som har en bølgelengde mellom 1-32 µm, noe som tillater at man ser vulkansk aske og små ispartikler.

Slik kan vulkanvarsling forbedres Slik kan vulkanvarsling forbedres





Viktig fortrinn

Når programvaren Nicernica bruker pares med GPS og data om farten på flyet, dannes et bilde av hvor askeskyen ligger og hvor stor den er.

For pilotene er dette gull verdt, fordi det gir dem en mulighet til å se potensielle farer mellom sju og ti minutter i forkant.





Til bakken

Målet er at informasjonen kan komme direkte til piloten på en egen datamaskin og i tillegg vise hvor mye aske motorene kan ta inn uten å bli skadet.

Flyene som har systemet kan også sende data til kontrollsentre og andre fly som ikke har teknologien om bord.





Småproblemer

Selv om det fremdeles gjenstår enkelte justeringer både på data og kamerasiden, er Ackerman optimist.

- Vi vet at kameraene virker, fordi de har blitt brukt på bakken i veldig mange år. Det er viktig at de tar bildene fort nok når man flyr i 800 kilometer i timen, sier han.

- Aske er lett å unngå. Hvis et fly har dette systemet, kan de gjøre justeringer for hvor de flyr. Men du må jo å ha noe om bord slik at du kan se det, sier forretningsdirektøren.

Vulkanaske truet ikke kraftforsyningen

Askeskyen ikke farlig for luftveiene