Japanerne lager noen av verdens beste dieselmotorer, men de brukes knapt på japanske veier. Dette er Toyotas D-CAT (diesel clean advanced technology).
Den britiske polfareren og miljøverneren Pen Hadow leder Vanco Arctic Survey som nå er utsatt til 2009.
Lastebøyen ved Kittiwake-feltet skal fjenes av AF Decom Offshore for Venture North Sea Oil Limited. (Bilde: AF Decom)

Aktueltnotiser nr 03

  • nettarkiv

Vil avlyse EU-satsing på biodrivstoff

Energi: En britisk granskningskomite for miljøsaker vil ha et forbud mot å oppmuntre til økt bruk av biodrivstoff, og råder EU til å droppe sin planlagte storsatsing. Ifølge rapporten er biodrivstoff generelt en kostbar og ineffektiv måte å redusere klimagassutslipp, sammenlignet med andre tiltak.





...det liker ikke EU

Energi: EUs energikomissær Andris Piebalgs gikk raskt til motangrep på den britiske komiteens kritikk.

- EU-kommisjonen er sterkt uenig med konklusjonen, sier Piebalgs, ifølge The Guardian.

Piebalgs insisterer fortsatt på at biodrivstoff er en av de raskeste metodene for å redusere klimagassutslipp.





10.000 flere i industrien

10.000 flere fikk jobb i norske industribedrifter i løpet av fjoråret. Det viser Norsk Industris årlige konjunkturrapport, som ble lagt fram i dag. Grunnen er høy etterspørsel og fulle ordrebøker.





Japan er dieselsinker

Selv om japansk bilindustri står bak noen av verdens mest moderne og minst miljøskadelige dieselmotorer, omsettes det nesten ikke dieselbiler på hjemmemarkedet. Mens halvparten av bilparken i Europa bruker diesel, gjelder dette under 0,1 prosent av personbilene i Japan. Det skal det bli en forandring på nå: Japanske myndigheter vurderer både å subsidiere produsentene og gi skattelette til forbrukerne i 2009 for å få flere såkalte rene dieselmotorer, melder nyhetsbyrået Kyodo News. Et eksempel på problematikken er Toyotas D-CAT-motor. Denne går for å være blant de aller beste dieselmotorene, med minst NOx- og partikkelutslipp. Den er ikke engang til salgs i Japan.





Må utsette ismålinger

Ekspedisjonen Vanco Arctic Survey skulle etter den opprinnelige planen startet fra Alaska om et par uker. Nå er turen til Nordpolen utsatt til februar 2009.

– Vi har bestemt oss for å utsette ekspedisjonen i påvente av et samarbeid med en av verdens ledende miljøorganisasjoner, sier ekspedisjonsleder Pen Hadow.

Vanco Arctic Survey har som mål å gi mer nøyaktige beregninger av når Nordpolen blir fullstendig isfri om sommeren.





Fjerner lastebøye

Lastebøyen ved oljefeltet Kittiwake på britisk sokkel skal demonteres og materialene gjenvinnes. Norske AF Decom Offshore har fått intensjonsavtale med Venture North Sea Oil Limited om å gjøre jobben. Kontrakten for Kittiwake-jobben er på ca. 160 millioner kroner, ifølge en pressemelding.