NY SCIROCCO: Volkswagen har utviklet en nye folkesportsbil med Scirocco, som dermed gjør comeback 34 år etter at den forsvant fra markedet. (Bilde: VAG)
Audi TT med dieselmotor kommer til Norge i august. (Bilde: Audi)
Boeing gjør nå et forsøk på å melde F/A-18 Super Hornet på i den norske jagerflykonkurransen. (Bilde: Naval Air Warfare Center Weapons Division)
MÅ VURDERES: - Myndighetene må se på støttesystemene på nytt, sier Sindre Finnes i industripolitisk avdeling i Norsk Industri. (Bilde: Norsk Industri)

Aktueltnotiser 09

  • nettarkiv

Scirocco er tilbake

Volkswagen Scirocco ble for mange en kultbil på 1970- og 1980-tallet. Nå gjør den comeback – 34 år etter at den først ble lansert – som en rimelig sportsbil til hverdagsbruk. Den nye Scirocco har en lengde omtrent som Golf, men er betydelig lavere: Bare 1,4 meter. Bredden er imidlertid omtrent som en Passat. Bilen kommer med tre bensinmotorer og en dieselmotor. Til høsten kommer den til Norge.





NY SCIROCCO: Volkswagen har utviklet en nye folkesportsbil med Scirocco, som dermed gjør comeback 34 år etter at den forsvant fra markedet.

Foto: VAG









Første sportsbil med dieselmotor

Audi TT 2.0 TDI quattro er verdens første serieproduserte sportsbil med dieselmotor. En nyutviklet 2.0 TDI-motor sender Audi TT fra 0 til 100 på 7,5 sekunder med rekordlavt forbruk. Drivstofforbruket til Coupé-versjonen er 0,53 liter diesel per mil. Roadsteren har litt større luftmotstand, men er likevel logget til rekordlave 0,55 liter per mil. Audi TT 2.0 TDI quattro kommer til Norge i august. Prisen er ikke klar foreløpig. Det gjenstår å se om myndighetene fastsetter engangsavgiften i forhold til CO2-utslipp, og ikke i forhold til antall hestekrefter. TT





Audi TT med dieselmotor kommer til Norge i august.

Foto: Audi









Boeing melder seg på i jagerflykampen

Boeing lanserer på overtid sitt F/A-18 Super Hornet som et fjerde jagerflyalternativ for Norge. Den 18. februar møtte flyprodusenten ledelsen i det norske kampflyprosjektet, skriver danske Ingeniøren. Håpet var å kunne bli vurdert opp mot erkerivalen Lockheed Martins F-35 Joint Strike Fighter (JSF), Saab Gripen og Eurofighter.

– Det var en interessant briefing. Men Boeing fikk klar beskjed om at slik det ligger an nå, er det ingen mulighet til å inkorporere dem i konkurransen. Vi har de samme kandidatene vi har hatt siden konkurransen ble opprettet i 2005, sier Ramskjær. major Jarle Ramskjær, informasjonsansvarlig i kampflyprosjektet, til Teknisk Ukeblad.

– Det vil ikke endres før de bindende forespørslene skal leveres 28. april. Request for Binding Information (RBI), blir lakmustesten for hvem som er med og ikke, legger han til.





Boeing gjør nå et forsøk på å melde F/A-18 Super Hornet på i den norske jagerflykonkurransen.

Foto: Naval Air Warfare Center Weapons Division









Aker Yards-sjefen sparket

Aker Yards presenterte katastrofetall for fjerde kvartal. Ebitda-resultat endte på minus 500 millioner kroner. Tapsslukene er Finland og Florø. Dermed var det takk og farvel for finske konsernsjefen Yrjö Julin. Han fikk bare ni måneder på posten. Styreleder Svein Sivertsen tar over til en erstatter er funnet. MSt





MÅTTE GÅ: Yrjö Julin oppnådde ikke tilfredsstillende resultater i Aker Yards og har fått sparken.

Foto: John Petter Reinertsen/Aker Yards









Mener Norge har skiftet politikk

Fagsjef Sindre Finnes i Norsk Industri går hardt ut mot flertallsregjeringen.

– Før var vi i Norge enige om at det var lurt å drive motkonjunkturpolitikk. Slik er det ikke lenger, sa Finnes i sitt innlegg på Lettmetallkonferansen.

Finnes gir oljefondet skylda.

– Nå gir handlingsregelen så store rammer at i 2009 kan selv Frp få plass til sitt budsjett, påpekte Finnes ironisk, og signaliserte dermed at Norsk Industri ikke lenger mener handlingsregelen er noen god styringsmekanisme for norsk finanspolitikk. TR





OPPRØRT: Fagsjef Sindre Finnes i Industripolitisk avdeling i Norsk Industri ser mørke skyer i horisonten med ny norsk industripolitikk.

Foto: Norsk Industri