Aktuelt - Bilstoff

  • nettarkiv

Mer hydrogen fra VW

Den som trodde at en SUV var døden nær må tro om igjen. VW viser nå en hydrogenversjon av deres Tiguan. Denne prototypen er nå i en fysisk forfatning som faktisk gjør den slagbar, om vi ikke tar prisen med i betraktning.

Hele brenselcellesystemet på 80 kW (109 hk)har fått plass i motorrommet med den elektriske motoren som yter 100kW (136 hk). Batteriene er av typen lithium-ion, og ligger plassert under gulvet i lasterommet. Selve hydrogentanken ligger under baksetet, og har en kapasitet på 3,2 kg. Dette skal være nok til en rekkevidde på 17 mil med utslippsfri kjøring. VW utvikler et høytemperatur brenselcellesystem, noe som skal gjøre det billigere og enklere å lage en bil som drives nettopp av hydrogen. I det runde året 2010 skal VW sette et antall slike biler ut i trafikken i forskningsøyemed. Vi dødelige må nok vente noen år til.





Bilder av VW TIguan Hydrogen er lagt på serveren.





Blå Mercedes C-klasse

Nå kommer også Mercedes C-klasse i en versjon de kaller BlueEffiviency. Dette gå i hovedsak ut på at de har justert bilen på alle områder for å få den til å gå så billig som mulig. Blant annet er det satt på hjul i dimensjoner og gummiblanding som ruller langt lettere, i tillegg til LED lamper der det er mulig, mindre utvendige speil, og så videre. Resultatet er en besparelse på 19% CO2, og dette må anses som betydelig. C180 kompressor BlueEfficiency er nede i 149 g/km, når den kommer på markedet i januar.





Bilder av Mercedes C180 er lagt over på serveren.