Aktiviteten er viktigst

I forrige utgave beskrev Teknisk Ukeblad hvordan organiseringen bak den moderne kunnskapsarbeidsplassen har bestemt fysisk utforming og teknologisk infrastruktur i Telenors nye hovedkvarter på Fornebu.

Sintef Teknologiledelse forsker på kunnskap og kunnskapsforvaltning i vid forstand, og retter nå søkelyset mot fysiske, digitale og organisatoriske rammebetingelser for kunnskapsarbeid.

Endring tar tid

Kunnskapsorganisasjonen, med prosjekt og nettverk som de bærende elementene, krever en annen utforming enn tradisjonelle organisasjoner.

– Det er interessant at man velger annerledes kontorløsninger, som åpner nye muligheter. Men resultatet avgjøres av aktiviteten en fyller lokalene med, fremholder Gjersvik.

Slike endringsprosesser tar tid. Definerte mål og muligheter for deltakelse og medvirkning er avgjørende for å lykkes. Medarbeiderne må få tid til å lære å jobbe på nye måter. Oppfølging underveis og tolkning av prosessene er nødvendig for å finne ut om ønskede effekter blir oppnådd.

Målet i fokus

Kunnskap inngår i alt arbeid. Men i noen typer organisasjoner og bransjer utgjør kunnskap selve råvaren.

Strukturelle arbeidsvilkår for kunnskapsarbeideren har fått mye oppmerksomhet de siste årene. Men forskerne har foreløpig få modeller og begreper å beskrive kunnskapsarbeid med, ifølge Gjersvik.

Verken cellekontorene eller kontorlandskapet fungerer optimalt for organiseringen av denne typen arbeid. Med foreløpig begrenset kunnskap på området, har utformingen av kunnskapsarbeidsplassen i stor grad vært basert på antakelser og en prøve- og feilestrategi. Retorikken har gjerne vært båret av “misjonærer”, konsulenter, møbelprodusenter eller teknologioptimister.

– Men utgangspunktet må være hva en ønsker å oppnå. Arbeidsplassen må utformes med sikte på et formål, sier Gjersvik, som følger interessert med i Telenors konsept på Fornebu, med åpne løsninger, fleksibilitet, kommunikasjon og kunnskapsdeling i fokus. Han legger til at det ikke er nok å definere målet med endringsprosessen. Målet må kommuniseres slik at hele organisasjonen får et eierskap til det.