AF-7 på sin 99. flygning i fjor. (Bilde: Paul Weatherman)

AIM NORWAY

AIM Norway vant sin første F-35-kontrakt

Skal levere til kampflyet F-35.

AIM Norway på Kjeller er siste norske selskap som kan smykke seg med tittelen leverandør til kampflyet F-35.

Statsforetakets første kontrakt med F-35-produsenten Lockheed Martin ble signert onsdag under Paris Air Show som foregår på Le Bourget denne uka.

Halerordeler

Oppdraget er å overflatebehandle og klargjøre deler til haleroret på F-35.

I første omgang dreier det seg om 36 sett med deler til den italienske F-35-fabrikken.

Kontrakten er verdt 8,36 millioner dollar. Men potensialet for senere leveranser er på flere hundre sett.

– Selv om denne kontrakten alene kan virke liten, er den svært viktig for AIM Norways stilling hos Lockheed Martin. Nå får de anledning til å vise hva de er gode for, og at de er en troverdig partner for senere oppdrag, sier statssekretær Eirik Øwre Thorshaug i Forsvarsdepartementet på departementets egne nettsider.

Les også: Har nesten ikke fått en F-35-kontrakt på tre år

Vedlikeholdsdepot

Selskapet inngikk sin første samarbeidsavtale i februar 2012. Dette er en MoU med Lockheed Martin der intensjonen er å inngå nye og konkrete avtaler om vedlikehold og oppgraderinger på Lockheed Martin-flyene F-16, C-130J og F-35.

Målet er at selskapet på Kjeller kan ta hånd om ikke bare den norske flåten, men også utenlandske fly. Noe som selvsagt kan bety mye verdifull aktivitet i mange år framover.

I april i fjor inngikk det statseide selskapet en samarbeidsavtale med motorprodusenten Pratt & Whitney som la grunnlaget for at AIM Norway kan starte utviklingen av et europeisk, industrielt vedlikeholdsdepot for F135-motoren som sitter i F-35.

Denne aktiviteten er potensielt verdt 150 millioner kroner i året.

GKN Aerospace Norway på Kongsberg produserer LPT-akslinger og diffusorhus til denne motoren.

Mye vedlikehold

AIM Norway var tidligere kjent som Luftforsvarets hovedverksted Kjeller fram til det ble et statsforetak 15. desember 2011. AIM står for Aerospace Industrial Maintenance.

I dag utfører AIM Norway vedlikehold av roterende deler og komponenter på Bell 412, motor, girboks og propell på P-3 Orion, mens de største oppgavene er komplett ansvar for F-16 Fighting Falcon og Westland Sea King.

Selskapet har i overkant av 400 ansatte.

Les mer om AIM Norways virksomhet og historikk i denne artikkelen:

13 mils sykling i 1912 la grunnlaget for 3000 teknologiarbeidsplasser

Les også:

Her skytes missil fra F-35-buken

Slik skal fremtidens jagerflygere trene