Slik vil Nedre Malmø bru se ut. Forandringene som er gjort under anbudsprosessen angår bare fundamenteringen. Utseende blir uforandret. (Bilde: Ill: Rambøll/3XN)

AF Gruppen bygger Nedre Malmø bru

Nedre Malmø bru er en kommunal klaffebru som blir forbeholdt fotgjengere og syklister. Den får en total lengde på 160 meter. Midtspennet blir 60 meter langt, begge sidespennene blir 50 meter lange. I midtspennet blir det et 12 meter langt klaffespenn. Bredden blir 5,2 meter. Når klaffen er senket, er det seilingshøyde på vel fire meter under brua ved normal vannstand.





Dyrere enn forutsatt

Byggingen av brua ble utlyst i fjor høst. Da anbudene ble åpnet i november, viste det seg at prosjektet ble dyrere enn forutsatt. Byggherren gikk i forhandlinger med AF Gruppen, som lå lavest. Resultatet av forhandlingene ble en løsning som bystyret ga tilslutning til 10. februar.

I følge det opprinnelige kostnadsoverslaget skulle regningen for brua komme på 30 millioner kroner. Ved anbudsåpningen var det laveste anbudet på 37,4 millioner kroner. AF Gruppen ga også pris på to egne løsninger, en til 25 millioner og en til 33,5 millioner. Den siste løsningen er nå godtatt. Den forutsetter en annen fundamentering enn den som var beskrevet i konkurransegrunnlaget. Den billigste løsningen ble ansett som uaktuell.

Totalkostnadene vil komme på 38 millioner kroner. Differensen mellom denne summen og anbudssummen går til planlegging og prosjektering. Brua er tegnet av det danske arkitektfirmaet 3XN og prosjektert av Rambøll.





Harde ord i bystyret

Kostnadsoverslaget ble gjort da stål var vesentlig billigere enn nå. Bare økningen i stålpriser tilsvarer 3 millioner kroner. Kostnadsspriket er med andre ord langt fra dramatisk. Likevel har prisstigningen på brua ført til sterke reaksjoner. Mange harde ord falt før bystyret gjorde sitt vedtak.

Nedre Malmø bru skal krysse Mandalselva 200 meter nærmere sjøen enn den gamle bybrua, som er den eneste krysningsmuligheten sentralt i byen i dag. Behovet for en ny forbindelse over elva har vært til stede lenge. Grunnen for at den kommer nå, er et kulturhus som bygges på østsiden av Mandalselva. Dette vil føre til økt behov for en kort forbindelse til sentrum som ligger på vestsiden. Mot slutten av året skal det stå ferdig. Kommunen håper at også brua er ferdig da.

Kulturhuset bygges på på et nedlagt industriområde hvor det planlegges en omfattende utbygging. Utbyggerne skal bidra til finansieringen av brua. I første omgang skal kommunen forskuttere alt.