Adm.dir. Nils Øveraas i Accenture.

Accenture: Ydmyke IT-konsulenter

  • IT

Hos Accenture opplever administrerende direktør Nils Øveraas at de ansatte er blitt mer ydmyke i kjølvannet av finanskrisen.

– I oppgangstiden de siste syv årene har konsulentene vært pirkete med hvilke oppdrag de har påtatt seg. De har kunnet velge bort områder og teknologier, mens de nå må være mer fleksible, sier Øveraas. Med trangere tider kan det blir færre oppdrag, og da kan ikke medarbeiderne være like kresne på hvilke oppgaver de blir satt til.

Tryggheten ligger i store kontrakter med det offentlige.

Adm.dir. Nils Øveraas i Accenture.
Tryggheten ligger i store kontrakter med det offentlige. YDMYKE: Nils Øveraas hos Accenture opplever at mearbeiderne er mindre kresne på arbeidsoppgavene.

– Vi jo sikret oss mye med at vi er tungt inne i offentlig sektor, der alle de store prosjektene har fått finansiering over statsbudsjettet, sier Accenture-sjefen. Foretaket har hovedjobben med bedriftsportalen Altinn II ved Brønnøysundregistrene og pensjonsreformen hos NAV. Altinn II har alene en kostnadsramme på 750 millioner kroner over tre år.





India

For å redusere kostnadene, kommer selskapet til å benytte seg mer av kompetansen i India og Latvia.

– Mens vi normalt kunne sette ti norske konsulenter på et prosjekt, vil vi nå nøye oss med halvparten hjemme og sette inn fem indiske medarbeidere, forklarer Øveraas.





Kutt

– Betyr det at Accenture kommer til å redusere staben i Norge?

Her nøler Øveraas med å svare, og kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen tar ordet.

– Det har vi ikke kommentarer til nå. Markedet svinger, og vi følger utviklingen løpende, sier Andersen.





Lyspunkt

Med de dystre framtidsutsiktene ser Øveraas et lyspunkt i det nye innovasjonssenteret for søketeknologi hos Fast, der Accenture er samarbeidspartner.

– Vi har fått mange henvendelser fra foretak som vil bruke dette senteret i sine satsinger. Det bringer internasjonale kunder til Norge.