Etter at DBO-konkurransen ble avlyst, er det klart at Kråkerøybrua vil se omtrent slik ut. Forprosjektet er laget av Aas-Jakobsen, illustrasjonen av ViaNova.

Aas-Jakobsen prosjekterer Kråkerøybrua

Kråkerøybrua ble sendt ut på anbud i april i fjor som et såkalt DBO-prosjekt (design, build, operate). Den som fikk kontrakten skulle prosjektere og bygge brua, og vedlikeholde den i 15 år. Det ble ingen suksess. Det eneste anbudet som kom inn lå mer enn 70 millioner kroner over kostnadsoverslaget. Vegvesenet bestemte seg for å avlyse anbudskonkurransen og lyse ut brua på nytt, denne gangen på tradisjonell måte. Det vil si at prosjektering, bygging og vedlikehold blir lyst ut som atskilte oppdrag.

Anbudene på tilstøtende veger på Kråkerøya lå også langt over kalkylene. Prosjektet er derfor avhengig av ny behandling i Stortinget. Den nye finansieringsplanen forutsetter at bompengesatsen økes fra 15 til 20 kroner.

Aas-Jakobsen fikk oppdraget med detaljprosjekteringen i konkurranse med Cowi og Jotne EPM Consultants. Tidligere har Aas-Jakobsen laget et forprosjekt som ble brukt som referanseobjekt ved den forrige utlysningen. Dette forprosjektet skal nå være grunnlaget for det videre arbeidet med brua.

Kråkerøybrua skal krysse Vesterelva nord for den gamle klaffebrua. Nøyaktige mål på den nye brua er ikke fastsatt. Det som er klart er at den får fire felt og en lengde på ca. 100 meter fordelt på tre spenn. Et av spennene blir en klaffespenn med én klaff. Nå denne er i åpen stilling, blir det et 30 meter bredt seilingsløp i elva.