Ferd-eier Johan H. Andresen synes det er en kjip situasjon å måtte la folk gå fra Aibel, som er deleid av Ferd. – Men det er naturligvis verst for dem det gjelder, sier han til Teknisk Ukeblad. (Bilde: FREDERIC BOUDIN)

AIBEL

– Å måtte la folk gå er alltid kjipt. Men det er verst for dem det gjelder

Ferd-sjefen om Aibel-kuttene.

Aibel kom denne uken med meldingen om at ytterligere 230 ansatte i selskapet må kuttes. Til sammen er dermed 710 ansatte i bedriften sagt opp, i tillegg til at rundt 1000 innleide har måttet gå fra jobbene sine.

Industri- og finanskonsernet Ferd eier 50 prosent av Aibel. Ferd-eier Johan H. Andresen beskriver situasjonen i oljeserviceselskapet som kjip.

– Det å måtte la folk gå, enten de er ansatte eller innleide, er alltid kjipt. Men naturligvis verst for dem det gjelder. Vi venter alltid i det lengste for å se om vi kan oppdrive oppdrag til våre folk, uttaler han til Teknisk Ukeblad.

– Kom bråere enn ventet

Andresen forklarer at etter leveringen av Gudrun ville det kommet en reduksjon uansett, spesielt av de innleide.

– Så det er ikke en overraskelse for noen. At oppdrag blir utsatt eller kansellert, skjer jo, men omfanget er noe større og kom bråere enn vi forventet, poengterer han.

Lønnsomme modifikasjoner og nødvendig vedlikehold vil likevel komme tilbake, mener Ferd-eieren.

– I mellomtiden må vi jo bare vinne nye ordre. Og det gjør vi, og det kommer til å fortsette å gjøre, understreker Andresen.

Les også: Nå har også Karsten Moholt varslet permitteringer

Den siste runden med kutt rammet verftet i Haugesund, og 100 operatører innen mekaniske fag må gå, i tillegg til 80 innen konstruksjon og 50 ingeniører, innkjøpere og ledere. Ina Steen Andersen

Fall i oppdragsmengden

Pressekontakt i Aibel, Bjørg Sandal, forklarer at oppsigelsene i Aibel har sammenheng med endringer i oppdragsmengde over en periode. Det er altså ingen spesielle hendelser eller kontrakter som er årsak til kuttene.

– I tillegg ser vi det samme i tiden foran oss. Det er ikke så mange aktuelle, større oppdrag som kommer. Det har altså med den samlede oppdragsmengden vår å gjøre, vi justerer bemanningen i forhold til den, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Hun har ikke konkrete tall på hvor mye oppdragsmengden har falt.

Det som skiller den siste runden med nedbemanning fra de tidligere, er at det nå rammer operatørpersonell innen mekaniske fag, ved verftet i Haugesund.

– Dette er første gangen vi ser at vi ikke har nok arbeid til de som er ute i felten og jobber, skrur og mekker. 100 av de 230 har denne typen stillinger, i tillegg er det snakk om 80 innen konstruksjon og de resterende 50 er ingeniører, innkjøpere og ledere, sier Sandal.

Les også: Så lang tid bruker oljeingeniørene på å nå millionlønn

Bergen, Stjørdal og Harstad

Kuttene har nå rammet de fleste av Aibels kontorer. Men Bergen, Stjørdal og Harstad er likevel de som har måttet kutte flest ansatte.

– Det er i Bergen vi har måttet si opp flest ansatte. Sett i forhold til størrelse så rammes også Stjørdal hardt. I tillegg vil jeg vel også trekke fram Harstad, sier Sandal.

Sistnevnte ble etablert så sent som i 2010.

– Vi etablerte et kontor i Harstad fordi vi hadde tro på at aktiviteten i nord ville til å ta seg opp. Det har den gjort også, og vi har tro på det lenger framme i tid vil være fortsatt oppgang i aktiviteten i nordområdene. Så vi synes det er veldig beklagelig at Harstad, som er et relativt nyåpnet kontor, som vi har bygget opp, nå må bygges ned igjen etter såpass kort tid. Det er trist både for de som må gå, og også for bedriften, understreker hun.

Les også: Oljeleverandørene har kuttet 4000 innleide det siste året

Bjørg Sandal, pressekontakt i Aibel Aibel

Krevende prosess

Nedbemanningene er en krevende prosess for Aibel, men Sandal påpeker at når aktivitetsnivået går ned, så kan de ikke forsvare å ha mange ledige hender og hoder, uten å ha arbeid til dem.

– Vi startet med å få ned antall innleide hos oss. Og for dem som jobber som innleid, så er dette en del av jobben, de har jobb fordi det er behov, så når det behovet faller bort, så trengs de ikke heller lenger. Da vi gikk over til å måtte si opp egne ansatte, da ble skruen skrudd mer til. Det er en verre øvelse. Dette er folk som er ansatt hos oss, som vi har forpliktelser overfor. Det er mye tøffere, poengterer hun.

Aibel har hyret inn et eksternt selskap som skal hjelpe de ansatte som mister jobbene sine, med å finne nytt arbeid.

– Timebruken har økt betydelig

For Aibel sin del starter nå arbeidet med å kutte kostnader og effektivisere. Oljeserviceselskapet har sammenlignet nylige prosjekter med prosjekter de hadde for ti år siden, og ser tydelig kostnadsnivået, gjennom forbruk av timer, har økt betydelig i de fleste disipliner.

– Dette er en felles problemstilling i bransjen. Vi har flere store oljeselskap som kunder som har signalisert et tydelig beov for å ta kontroll på kostnadsnivået. Det har vi også, påpeker Sandal.

Hun forklarer at Aibel har satt i gang forbedringsprosjekter, og deltar også i forbedringsprosesser hod noen av kundene.

– Vi må se på hvor mange timer vi bruker på å utføre jobber. Det kan innebære alt fra å se om det virkelig er behov for all dokumentasjonen vi driver med, se om vi gjør ting på rett måte, se om vi i større grad kan kopiere tidligere prosjekter, eller forenkle. Vi må utfordre oss selv på hvordan vi gjør ting og om vi kan få like gode løsninger på en enklere måte.

Les også:

Frykter masseoppsigelser på norske offshorerigger

1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner

Ingen har levert oljeplaner så langt i 2014