Dette er Toyotas nye brenselcelle-hybrid FHCV-adv. (Bilde: Toyota Motor Corporation)

83 mil på én hydrogentank

  • Motor

Toyotas nye brenselcellehybrid, som de kaller FCHV-adv, ble presentert i Japan for første gang før helga.



Prestasjonene på papiret er imponerende:

Tåler vinterklima



Ifølge Toyota har de løst mange av kaldstart-problemene brenselcellene har slitt med tidligere.

Denne hydrogenbilen klarer oppstart og kjøring i temperaturer helt nede i minus 30 grader celsius.

Imponerende rekkevidde

I tillegg er rekkevidden økt fra 330 kilometer på forrige hydrogenprototyp til 830 kilometer på denne.

Noe som kan komme godt med inntil infrastrukturen eventuelt kommer på plass.



700 bar

De ekstra milene har ingeniørene hentet ved å montere en nyutviklet høytrykks hydrogentank som tåler 70 megapascal (Mpa), eller 700 bar.

Drivstofforbruket reduseres ved at brenselcellen er blitt mer effektiv og at elforbruket til alt som ikke har med framdrift å gjøre er redusert, mens regenerativ bremsing sørger for ekstra kraft som lagres på et nikkelmetallhydrid-batteri.

Les mer:

Leasingbil

Toyota sier ingenting om prising eller når FCHV-adv kan ventes på markedet.

Selskapet påpeker dog at det trengs videre forskning og utvikling av brenselcellene for å øke driftssikkerheten og redusere produksjonskostnadene.

Ifølge flere nyhetsbyråer som var til stede under presentasjonen i Tokyo, skal bilen bli tilgjengelig for leasing i løpet av dette året. Bilen ble typegodkjent sist tirsdag.