Denne overgangsbrua ligger omtrent midtveis mellom Skjøl og Darbu. Den har langt nok spenn til at E 134 kan utvides til 12,3 meters bredde. Dermed blir det ingen åpning i midtrekkverket. (Bilde: Google)

8 km av E 134 får midtrekkverk

Strekningen går mellom Skjøl og Darbu. På Skjøl skiller E 134 og riksveg 35 lag etter å ha gått sammen i 2,4 km. På Darbu tar en arm av E 134 av fra hovedvegen. Armen gir forbindelse mellom europavegen og fylkesveg 72.

E 134 mellom Skjøl og Darbu ble ikke prosjektert med tanke på et framtidig midtrekkverk. Likevel er vegen 10 meter bred. Dermed behøver den ikke utvides mye for å få den bredden som er nødvendig for at midtrekkverket kan monteres. En utvidelse på 1,15 meter til hver side er nok.

Det er mange konstruksjoner på strekningen. Likevel blir det minimalt med betongarbeid for den entreprenøren som skal gjøre jobben. I følge forskriftene skal et midtrekkverk på en tofelts veg ha åpninger med jevne mellomrom, blant annet av hensyn til utrykningskjøretøy. I stedet for å utvide bruer i veglinjen og forlenge kulverter, har Vegvesenet valgt å legge åpningene i midtrekkverket på bruene og over kulvertene.

Cowi har utført prosjekteringen. Midtrekkverket skal være på plass innen 1. november i år.