Skogindustrien skal bli lønnsom ved hjelp av 750 millioner fra regjeringen.

SKOGINDUSTRIEN

750 millioner skal få skogindustrien over kneika

Skal bidra til lønnsomhet i en presset skogindustri.

– Dette er en pakke for hele industrien, ikke for en enkeltbedrift, sa landbruksminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) da tiltakspakken ble presentert mandag.

Samtidig er målet med pakken at hele industrien skal bli mer lønnsom, og næringsminister Trond Giske (Ap) håper tiltakene kan gjøre det mer attraktivt å drive videre på Tofte.

Også samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) var med da regjeringen presenterte det Giske omtaler som «en av de største tiltakspakkene for noen næring i nyere tid».

Statlig investering

To tredeler av pakken vil uansett ikke kunne komme den konkurstruede bedriften på Hurum til gode. 500 millioner kroner skal nemlig gå til det statlige investeringsselskapet Investinor.

– Det er et nyttig verktøy for å tilføre kapital i industrialiserings- og vekstfase på kommersielle vilkår, sier Giske. Modne bedrifter som Södra Cell er derimot utenfor Investinors mandat.

På spørsmål om hvor raskt disse pengene skal brukes, sier næringsministeren at det kommer an på hvor mange interessante prosjekter Investinor finner.

– Og finner de ikke noe, så investerer de ikke noe.

Giske understreket flere ganger at dette ikke handler om å subsidiere bedrifter som ikke er lønnsomme, men å støtte en næring som har fått kjenne den økonomiske krisen i Europa.

Les også: Giske vil skyte fart i norsk romfartsteknologi

Forskning og innovasjon

I tillegg påpeker Ap-statsråden at det ikke ser like ille ut i alle deler av skogindustrien.

– Det er lønnsomhet i deler av bransjen, og den vil vi forsterke.

Det skal blant annet skje ved at Næringsdepartementets andel av pakken – 75 millioner kroner – fordeles mellom Innovasjon Norge og Forskningsrådet.

I tillegg skal 15 millioner fra Landbruksdepartementet plasserers i trebasert innovasjonsprogrammer.

– Det handler om ny bruk av tre i nye bygg, forklarer Trygve Slagsvold Vedum og viser blant annet til bruk av heltre i det nye terminalbygget på Molde lufthavn.

Vedums departement skal også bevilge 30 millioner kroner til utbedring av skogsveier for å gjøre uthentingen av tømmer fra skogen mer kostnadseffektiv. Like mye penger skal brukes på kaianlegg. Også dette skal bidra til å lette transporten og kutte kostnader.

Bedre transport

Også Marit Arnstad vil bidra til reduserte kostnader for skogs- og treindustrien, blant annet ved den allerede varslede økningen i lengden på tømmertransporter, fra 22 til 24 meter på enkelte veistrekninger.

Samferdselsministeren vil også øke maksvekten på de samme vogntogene fra 56 til 60 tonn på aktuelle veier.

– Dette er tiltak som ikke koster så mye, men som er viktige og kostnadsreduserende for industrien. Det kan faktisk også gi en miljøgevinst ved at det kan føre til færre vogntog og dermed redusert drivstofforbruk, sier Arnstad.

90 millioner kroner fra hennes departement skal gå til utbedring av flaskehalser i veinettet, og 10 millioner skal brukes på å utrede hvilke fylkesveier som tåler den økte belastningen. Riksveiene har de allerede god oversikt over.

Nye arbeidsplasser

Vedum viser til at en bedrift han besøkte mener den kan spare opptil 15 millioner på bedre transportmuligheter.

Om dette er nok til å gjøre Södra Cell Tofte så attraktiv at noen kommer med et bud de svenske eierne vil akseptere, gjenstår å se. Galgenfristen ble nylig utsatt for de 300 ansatte som står i fare for å miste jobben.

Giske medgir at et potensielt tap av tre hundre arbeidsplasser er alvorlig, men mener at det er langt mer dramatisk «at man nå rokker ved hele basisen for næringen», som sysselsetter opp mot 30.000 personer.

– Vi håper dette bidrar til at noen ser mulighet til å drive lønnsomt videre på Tofte, men det er enda viktigere å få fram nye produkter, prosjekter og arbeidsplasser basert på tre, forklarte Giske.

Les også: – Ikke oljeindustriens feil at norsk industri sliter