To personer mistet livet i ulykken som skjedde i mai i fjor. (Bilde: NTB scanpix)

ROTVOLLHAUGEN BRU

7 millioner i bot etter brukollaps i Trondheim

 

To personer mistet livet i ulykken som skjedde i mai i fjor. Den ene befant seg i en bil under brua. Den andre var en arbeider på brua.

Førstestatsadvokat Bjørn Kristian Soknes sier til NRK at Statens vegvesen ikke hadde kontrollert stillaset før støping.

– De sørget heller ikke for at en uavhengig tredjepart undersøkte om byggearbeidet var gjort etter forskriftene, slik det kreves. Dette er alvorlig, sier han.

Les også: Stillasfirma siktet etter brukollaps i Trondheim

– Dypt preget

– Ulykken ved Rotvollhaugen bru var en dypt tragisk hendelse. Våre tanker går først og fremst til de etterlatte. Alle i Reinertsen har vært dypt preget av ulykken. Slike ulykker skal ikke skje, og alle aktørene må lære av ulykken slik at dette ikke kan gjenta seg, sier styreleder Erik Reinertsen i Reinertsen AS.

Selskapet som bygde stillaset, Master Solutions i Verdal, ble siktet kort tid etter ulykken, men det er altså bare Reinertsen og Vegvesenet som får en reaksjon for brukollapsen, skriver Adresseavisen.

Entreprenør bekrefter at det er enighet om at stillaset ikke var tilstrekkelig kontrollert. Selskapet opplyser at de hadde inngått kontrakt med en spesialist på beregning og bygging av stillas, og at rutinene ble fulgt i oppfølgingen av underleverandøren.

Les også: Entreprenør fikk refs før brukollaps i Trondheim

Reinertsen vil vurdere forelegget

Selskapet vil vurdere forelegget det har fått før det vedtas eller ikke.

– Vi har ti dager til å vurdere forelegget. Det vil vi gjøre i samråd med våre juridiske rådgivere, sier Reinertsen.

Rotvollhaugen bru kollapset 8. mai i fjor mens den var under oppføring. En 37 år gammel tobarnsmor som tilfeldigvis kjørte under brua i bil og en 53 år gammel anleggsarbeider som jobbet under brua, døde i ulykken.

Brukollapsen rystet pendlerne i Trøndelag ettersom brua falt ned på en av de mest trafikkerte veiene i Trondheim. Partene var enig om at ulykken kunne fått langt større konsekvenser hvis den skjedde i rushtiden en time seinere.

Les også:

Vegvesenet slår setnings-alarm etter sprekk i den hvite prestisjebrua i Bjørvika

Norges nest lengste hengebru støpes nedover