Disse sju spørsmål du alltid bør stille deg i en innovasjonsprosess, skriver Roar Smelhus. (Foto: Colourbox)

KOMMENTAR: INNOVASJON

«7 kjernespørsmål om innovasjon»

Disse verktøyene kan hjelpe oss til å tenke strukturert, skriver Roar Smelhus.

Innovasjon som begrep kan fort lukte av festtaler, tåkeprat eller – for å sitere innovasjonsguru Bill O´Connor fra Autodesk – poesi. 

Men verktøy med gode definisjoner og praktiske tips kan i en travel hverdag hjelpe oss til å tenke nytt på en strukturert og effektiv måte.

Gjennom et masterprogram i nyskaping og kommersialisering på Handelshøyskolen BI har jeg fått kjennskap til flere gode verktøy.

Et av dem er verktøyet Autodesk og Bill O'Connor har utviklet etter grundige analyser av de viktigste innovasjonene i historien.

Hjellnes Consult arrangerte sammen med BI et seminar med O'Connor i juni, fordi vi mener arbeidet hans er nyttig for mange i bransjen. Bransjen blir ofte omtalt som lite innovativ, og skal vi bli bedre, trenger vi konkrete verktøy.

Sju kjernespørsmål om innovasjon

1. Look: Hva kan vi se på annerledes, eller fra et nytt perspektiv?

Dette er det første spørsmålet du bør stille til ethvert innovasjonsmål du har satt opp, og det er på mange måter ”moren” til de neste seks spørsmålene. 

2. Use: Hva kan vi bruke på en annen måte, eller for første gang?

Bruken av internett er et godt eksempel - da netthandelen kom med blant andre eBay, endret bruken seg for mange.

Blant annet droppet flyselskap bilder av flymaskiner på hjemmesidene sine – nå har det lenge vært utenkelig å ha noe annet enn billettbestilling lengst opp og frem.

3. Move: Hva kan vi flytte ved å endre posisjon i tid eller rom?

For oss ingeniører kan dette også formuleres slik: Hva kan lære av underholdningsindustrien?

4. Interconnect: Hva kan vi knytte sammen på en ny måte, eller for første gang?

Pil og bue er O'Connors favoritt-eksempel: Menneskeheten brukte spisse spyd i lange tider, men det tok nesten fire hundre tusen år å gå fra spyd til pil og bue – en form av spyd knyttet sammen med bue som blir mye mer effektivt.

5. Alter: Hva kan vi endre eller forandre av design og ytelse?

Fra klassisk musikk som spilles etter nedskrevne noter til jazz som improviseres er et godt historisk eksempel på endring.

6. Make: Hva kan vi lage som er virkelig nytt?

Dette er det sjeldneste av alle spørsmålene, ifølge O´Connor. Mange innovasjoner handler  om noe forskjellig, ikke nytt.

7. Imagine: Hva kan vi forestille oss for å skape en stor opplevelse for noen?

O´Connor karakteriserer dette som et typisk Martin Luther King-spørsmål. Selv om utgangspunktet for å forbedre raseforhold var ganske dårlig, hadde Martin Luther King visjonen.

I sum blir disse sju spørsmålene på engelsk en litt snodig, men nyttig huskeregel: LUMIAMI, eller Lu fra Miami som O´Connor pleier å si. Du finner en kort presentasjon av Autodesk sitt forskningsprosjekt og disse sju spørsmålene på YouTube.

Doblin 10 types of innovation

Et annet nyttig verktøy er Doblin 10 types of innovation.

Denne modellen bygger på 10 forskjellige typer innovasjoner som settes sammen på en optimal måte, for å gjøre innovasjonen mer slagkraftig.

For der ligger utfordringen, ifølge de som har utviklet verktøyet: Innovasjoner er sjelden mislykkede på grunn av mangel på kreativitet. I all hovedsak feiler man fordi en mangler disiplin. Den vanligste feilen en kan gjøre, er å fokusere 100 prosent på produktet.

De ti områdene er inntjeningsmodell, nettverk, struktur, prosess, produktegenskap, produktsystem, service, kanal, merkevare og kundeinvolvering.

Utgangspunktet er å finne de typene innovasjon din organisasjon faktisk bruker i dag, og velge hvilke andre typer innovasjoner dere vil satse på.

Modellen fungerer som en sjekkliste hvor du kan kombinere et sett av innovasjoner på tvers, og ta med deg en rekke momenter inn i innovasjonsarbeidet ditt.

Modellen er spesielt god som et verktøy i en workshop-prosess, hvor man trenger innspill med mange mulige utfall. De beste innovasjonene kombinerer tre til fem forskjellige områder.

Vi har brukt disse modellene i vårt arbeid med masteroppgavene, men kommer også til å bruke dem fremover i vårt innovasjonsarbeid i BAE-næringen.

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)