(Bilde: REUTERS TV )

68 omkom i flyulykke i Kirgisistan

Det var 90 personer om bord da Boeing 737-flyet til Itek Air gikk ned ti kilometer fra flyplassen etter et akutt trykkfall i kabinen, ifølge statsminister Igor Tsjudinov.

Tsjudinovs talskvinne Ros Daudova opplyste at bare 22 mennesker overlevde, og at hele mannskapet var blant de overlevende.

Flygeren prøvde å foreta en nødlanding i en åker etter at kabintrykket falt, og flyet tok fyr etter landingen, ifølge Tsjudinov.

På vei til Iran

Det var flere utlendinger om bord i flyet som var på til Teheran i Iran. 52 av dem var iranere, og de andre kom fra Tyrkia, Canada, Kasakhstan og Kina. De øvrige om bord var fra Kirgisistan.

Blant de omkomne var det også ti ungdommer fra et basketballag fra en videregående skole i Bisjkek. Sju av basketballspillerne skal være blant de overlevende.

Kirgisiske medier melder om døde og kroppsdeler strødd utover et stort område rundt det utbrente flyvraket.

– Overalt hørtes stønning og rop om hjelp, og det var en fryktelig stank av brennende kropper, sa et vitne til en lokalradiostasjon.

Uklar årsak

En talsmann for det kirgisiske beredskaps- og krisedepartementet, Ramis Satybekov, mente at ulykken skyldtes en feil i motoren eller i kontrollsystemet på flyet.

Daudova sa imidlertid at styrten skyldtes et trykkfall i flyet, utløst som følge av at kabinen var utett.

– Flyet tok av og flygeren rapporterte om et teknisk problem ti minutter etter avgang. Siden forsøkte flyet å returnere til Manas-flyplassen, sier en talsperson for Manas-flyplassen til Reuters.

Sykebiler og brannbiler fra den amerikanske basen ved Manas-flyplassen i nærheten ble sendt for å hjelpe lokale redningsmannskaper.

Bannlyst i EU

Flyet var bygd i 1979, og var i god stand. Det gjennomgikk teknisk sjekk for en måned siden, sa statsministeren.

Itek Air er sammen med et titall andre kirgisiske flyselskaper ført opp på en liste over flyselskaper som ikke har lov å fly i eller til EU på grunn av problemer med sikkerheten.

Det ble først meldt at flyet tilhørte et iransk selskap og var utleid til Itek Air, men en talsmann for iranske luftfartsmyndigheter benektet det og sa det tilhørte Kyrgyz Airlines.

Den tidligere Sovjet-republikken Kirgisistan ligger i Sentral-Asia og grenser til Kina, Kasakhstan, Usbekistan og Tadsjikistan.