74 prosent av forsinkelsene i norsk luftfart i fjor skyldtes problemer i flyselskapene. Bare 10 prosent skyldtes været. (Bilde: Scanpix)

62.000 fly forsinket i fjor

  • Motor

Tall Aftenposten har fått fra Riksrevisjonen viser at hele 61.970 fly var forsinket i fjor.

I tillegg ble 17.784 fly innstilt. Det siste tallet er mer enn tredoblet siden 2003.

Ikke været

Og flyselskapene skylder ofte på været. Men ifølge Riksrevisjonen er det bare én av ti forsinkelser som skyldes været.

74 prosent skyldes flyselskapene, enten det er tekniske problemer eller mangel på personell.

Avinor selv har ansvaret for 12,5 prosent av forsinkelsene, dobbelt så mye som i 2003, da Luftfartsverket ble omgjort til Avinor.

Siden da har punktligheten i norsk luftfart sunket fra 89,5 til 86,1 prosent.

"Trafikkflyverne har vært lite tilfredse med Avinors lufttrafikktjeneste, spesielt med hensyn til trafikkavvikling, utnyttelse av luftrommet og trafikkflyt", skriver Riksrevisjonen.

– Bemerkelsesverdig

Avinor selv, sammen med Samferdselsdepartementet, skylder dog på at flyselskapene kjører tettere ruteprogrammer for å spare penger.

– Det er bemerkelsesverdig at Avinor skylder på flyselskapene. Vi er her helt avhengig av Avinors rammevilkår. I oktober var SAS verdens beste på punktlighet, og faktisk foran Singapore Airlines, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Aftenposten.

Avinor har i den samme perioden økt lønnskostnadene enormt - de Avinor-ansatte har økt lønna med mer enn 70 prosent mer enn den generelle lønnsveksten.

Mangler

Avinor selv mener Riksrevisjonens rapport har klare mangler og at punktligheten så langt i 2009 har vært på 88,9 prosent. I 2006 var den på 83 prosent.

– I motsetning til det bildet som er skapt gjennom Riksrevisjonens rapport, er punktligheten i flytrafikken bedre enn noensinne, og har utviklet seg i positiv retning siden 2006. Samtidig har Avinor redusert antallet forsinkelser som skyldes oss med nærmere 20 prosent siden 2005, sier konsernsjef i Avinor, Sverre Quale, i en pressemelding.