INDUSTRI

600 elever fyller bassenget med oppfinnelsene sine

Konkurrerer om å lage beste skipsdesign, marin konstruksjon eller vindturbin..

Inspirasjon fra ekte offshorefartøy både  idesing og farger.
Inspirasjon fra ekte offshorefartøy både idesing og farger. Bilde: Marintek
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
3. mars 2016 - 13:38

Over 600 elever fra 30 videregående skoler konkurrerer om å lage beste skipsdesign, marin konstruksjon eller vindturbin.

Ocean Space Race-konkurransen foregår på Marintek i Trondheim torsdag og fredag.  Hensikten med konkurransen er å stimulere ungdom til å velge realfag og studere maritime og marine fag.

Konkurransen arrangeres av Samarbeidsforum Marin, MARINTEK og NTNU i felleskap. Elevene konkurrerer om å bygge beste skipsmodell, skipsdesign, design av vindturbin og marine konstruksjon i åpen klasse.

Modellene er utviklet i faget «Teknologi og forskningslære» ved de skoler rundt om i landet som underviser i faget.

Elevinteresse for fornybar

Nytt i år er konkurransen om beste vindturbiner.

– Det har vært økende interesse fra flere skoler og klasser om å konstruere vindturbiner i åpen klasse. Vi har derfor opprettet det som en egen kategori i år, sier kommunikasjonssjef Jo Stein Moen ved Marintek.

Fem skoleklasser konkurrerer om å lage den beste og mest effektive vindturbiner. I Åpen klasse er seks skoler med. Mest interesse er det for skipsdesign, med 32 skoleklasser.

– Rundt 600 elever fra 30 ulike skoler er rekord, sier Moen.

Vind

 Elevene har konstruert og bygget modeller som skal testes ut på Marintek. Flytende konstruksjoner kjøres i det store bassengets på Marintek.

Eleven som bygger vindturbiner, må lage en modell som skal måle ca. 60 cm i diameter. Den roterende vindmøllen bør ha en diameter på 60-80 cm for å kunne utnytte vinden. Vindmøllen plasseres 1,5-2,0 meter fra vindturbinen. Vinden bak vindturbinen har en hastighet på opp mot 6 m/s. Vindmøllene blir testet og sammenlignet ved å måle produsert effekt.

Marine konstruksjoner

I Åpen klasse står eleven fritt til å velge tema så lenge det er relevant for den marine bransjen.  Oppgaven og modellene blir vurdert ut fra syv kriterier:

  • Design
  • Kreativitet/Stabilitet
  • Håndarbeid
  • Anvendbarhet i forhold til bruksområde
  • Nytteverdi
  • Effektiv drift
  • Realiserbarhet

Rask og stabil

Innen skipsdesign blir arbeidene vurdert etter modellkjøring i bassenget med fartsprøver og stabilitetsprøver.

Modellene kan være inntil 90 centimeter lange.  De skal ha last om bord og kjøres i ferdig oppsatte ruter der egenskapene testes og måles.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

I alle klasser skal det også leveres inn prosjektrapporter som er med i vurderingene når vinnere skal kåres.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.