Industri

600 elever fyller bassenget med oppfinnelsene sine

Konkurrerer om å lage beste skipsdesign, marin konstruksjon eller vindturbin..

Inspirasjon fra ekte offshorefartøy både  idesing og farger.
Inspirasjon fra ekte offshorefartøy både idesing og farger. Bilde: Marintek
Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
3. mars 2016 - 13:38

Over 600 elever fra 30 videregående skoler konkurrerer om å lage beste skipsdesign, marin konstruksjon eller vindturbin.

Ocean Space Race-konkurransen foregår på Marintek i Trondheim torsdag og fredag.  Hensikten med konkurransen er å stimulere ungdom til å velge realfag og studere maritime og marine fag.

Konkurransen arrangeres av Samarbeidsforum Marin, MARINTEK og NTNU i felleskap. Elevene konkurrerer om å bygge beste skipsmodell, skipsdesign, design av vindturbin og marine konstruksjon i åpen klasse.

Modellene er utviklet i faget «Teknologi og forskningslære» ved de skoler rundt om i landet som underviser i faget.

Elevinteresse for fornybar

Nytt i år er konkurransen om beste vindturbiner.

– Det har vært økende interesse fra flere skoler og klasser om å konstruere vindturbiner i åpen klasse. Vi har derfor opprettet det som en egen kategori i år, sier kommunikasjonssjef Jo Stein Moen ved Marintek.

Fem skoleklasser konkurrerer om å lage den beste og mest effektive vindturbiner. I Åpen klasse er seks skoler med. Mest interesse er det for skipsdesign, med 32 skoleklasser.

– Rundt 600 elever fra 30 ulike skoler er rekord, sier Moen.

Vind

 Elevene har konstruert og bygget modeller som skal testes ut på Marintek. Flytende konstruksjoner kjøres i det store bassengets på Marintek.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Made in Norway er blitt et konkurransefortrinn

Eleven som bygger vindturbiner, må lage en modell som skal måle ca. 60 cm i diameter. Den roterende vindmøllen bør ha en diameter på 60-80 cm for å kunne utnytte vinden. Vindmøllen plasseres 1,5-2,0 meter fra vindturbinen. Vinden bak vindturbinen har en hastighet på opp mot 6 m/s. Vindmøllene blir testet og sammenlignet ved å måle produsert effekt.

Marine konstruksjoner

I Åpen klasse står eleven fritt til å velge tema så lenge det er relevant for den marine bransjen.  Oppgaven og modellene blir vurdert ut fra syv kriterier:

  • Design
  • Kreativitet/Stabilitet
  • Håndarbeid
  • Anvendbarhet i forhold til bruksområde
  • Nytteverdi
  • Effektiv drift
  • Realiserbarhet

Rask og stabil

Innen skipsdesign blir arbeidene vurdert etter modellkjøring i bassenget med fartsprøver og stabilitetsprøver.

Modellene kan være inntil 90 centimeter lange.  De skal ha last om bord og kjøres i ferdig oppsatte ruter der egenskapene testes og måles.

I alle klasser skal det også leveres inn prosjektrapporter som er med i vurderingene når vinnere skal kåres.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.