EIVIND ROALD er ny adm. direktør i HP Norge. Han er diplomøkonom fra BI med lang erfaring i teknologisalg fra Accenture. Han har jobbet med HP som kunde siden selskapet fusjonerte med Compaq. I november 2004 ble han salgsdirektør i HP.

5 SPØRSMÅL TIL DIREKTØREN I HP NORGE – Best på bokser

1. Hva er dine største utfordringer som leder i HP?

Det er å fortsette å utvikle organisasjonens sterke side med å levere verdens beste maskinvare. Samtidig skal jeg sørge for at vi utvikler oss og blir best på salg av gode totalløsninger i tett samarbeid med utvalgte partnere. Sammen med dem har vi allerede svært mye kompetanse å tilby, men vi må bli flinkere til å selge den.





2. Hva er de tre viktigste utfordringene for HP?

HPs utfordringer og mine er ganske sammenfallende. Vi skal forsatt være den beste leverandøren av bokser, det gjelder skrivere, til PDA-er, PC-er og store servere og lagringsløsninger. Og her er jeg kompromissløs og uten prutningsmonn.

Samtidig skal vi øke omsetningen på tjenestesiden. Vi skal også bli mye flinkere til å vise både offentlig sektor og næringslivet den store bredden vi har. Vi har et stort potensial som vi ikke har tatt ut.





3. Hva er dine sterke og svake sider?

Jeg er god til å motivere folk og jeg er en god selger. Tror også at jeg er flink til å oppdage og forstå forretningsbehov og til å beskrive dem for min egen organisasjon. Min svake side er kanskje evnen til å si nei. I min rolle, hvor alle vil ha en bit av meg, er det noe jeg må jobbe med.





4. Hva er det mest spennende i IT-bransjen?

Det er både spennende og utfordrende å få forretningssiden i bedriftene til å innse hvor stort potensial moderne teknologi har til å effektivisere driften. Det er lett for oss å peke på eksemplene fra sykehussektoren. Det vi har gjort sammen med St. Olavs Hospital i Trondheim er ganske revolusjonerende, både pasienter og sykehuset vil høste fordelene. Nå skal vi utnytte den samme kunnskapen ved A-hus i Lørenskog. Den største utfordringen for oss er å få ikketeknologene til å se alle disse mulighetene.

Hvis jeg skal nevne en teknologi jeg har stor tro på for tiden, må det være RFID. Her ligger det fantastiske muligheter og en del utfordringer på personvernsiden.

Dette stiller også store krav til oss. Hvis vi skal lykkes, kan vi ikke bare jobbe sammen med IT-ledelsen. Vi må trene våre folk til å snakke med forretnings- og virksomhetssiden i bedriftene.





5. Har du synspunkter på IT-næringens rammebetingelser?

Jeg liker naturligvis ikke det veivalget myndighetene har foretatt når de strammer inn hjemme-PC-ordningen så kraftig. Det kan får stor negativ effekt for vår næring, og det er et dårlig signal til folk som vil skaffe seg mer IT-kunnskap.

Jeg skulle også ønske at myndighetene ville gitt bedre betingelser for investering i teknologi. Det som ble satt i gang under Morten Meyer er positivt, og jeg håper det blir videreført like entusiastisk.

I HP har vi et slagord som sier at vi skaper fremtiden ved å finne den opp. Det er lett å tenke på hvordan vi i Norge forvalter oljefondet vårt. Kanskje vi burde brukt mer av midlene til å finne opp fremtiden vår i stedet for å bli en nasjon av rentenister.

Ledere, både i det offentlige og i næringslivet, burde se nærmere på begrepet TCO (Total Cost of Ownership). Det er så altfor lett å la seg besnære av prisen på en komponent. Det er ofte den mest synlige biten, men når alle tilknytningskostnadene telles opp, blir totalbildet ofte et helt annet. Utfordringen for HP er å få kundene til å se på hele kostnadsbildet, der våre løsninger ofte blir langt mer kostnadseffektive når de settes inn i en større sammenheng.