Den nå produksjonsklare elbilen E6 har hedersplassen på BYDs stand på årets bilmesse i Detroit. (Bilde: Newspress)

40 mil-elbilen kommer i år

BYD viste fram E6 første gang på Detroit-messa i fjor der den vakte oppsikt med sin store rekkevidde på én ladning:

Elbil kan kjøre 40 mil

Den kinesiske bil- og batteriprodusenten har med seg elbilen også til årets bilmesse, og nå er E6 produksjonsklar.

800 kilo batterier

Med en oppgitt rekkevidde på hele 400 km, har den elektriske femseteren på papiret mye for seg. Så er også ambisjonene til stede:

– Vi håper å selge 800.000 biler i 2010, forteller BYDs USA-direktør Fred Ni til Autoblog Green .

For å frakte den en såpass stor crossover-SUV så vidt langt på én lading, er det naturligvis puttet inn en diger batteripakke. Nærmere bestemt 800 kilo av BYDs egenutviklede jernfosfatbaserte litium-ionebatterier (LiFePO4 som katode).

Brukskapasitet?

Ni oppgir at batteriene har en kapasitet på 60 kWh. Det gir i så fall en energitetthet på ikke spesielt imponerende 75 Wh/kg.

Men kanskje opererer også BYD med en batteripakke som egentlig er langt større men som begrenses til en såkalt brukskapasitet der det sier stopp lenge før batteriet er tappet helt.

Det gjør Audi med sine e-tron-konsepter, og det gjør også General Motors med Chevy Volt/Opel Ampera. Selve batteripakken har en kapasitet på 16 kWh, men kun halvparten er programmert til å benyttes for å skåne cellene og øke levetiden.

Les også: Elbil nummer to fra Audi

8 fabrikker skal få Volt på veien

BYD oppgir at batteriene skal takle hurtiglading opp til 50 prosent lading på 10 minutter, fullading på en time og at batteriene skal beholde 80 prosent av sin opprinnelige kapasitet i ti år/2000 ladesykluser.

Mål og prestasjoner

BYD lanserer E6 som en familiebil. Dens vitale mål er som følger: 4,554 meter lang, 1,822 m bred, 1,630 m høy med en hjulavstand på 2,830 meter.

Batteriene bidrar til å puffe vekten opp til hele 2020 kilo.

Men takket være elmotoren(e) som yter en effekt på 200 kW og et dreiemomentet på 550 Nm blir E6 likevel ingen sinke. Den skal ifølge produsenten klare å akselerere fra 0-96 km/t på under åtte sekunder.

Det er også snakk om at E6 blir lansert med flere forskjellige motor- og batterialternativer.

Kamp om kinesisk elbilteknologi