TILPASSER.: Jernpartikler i syntetisk støtdemperolje gjør at kjøretøyet kontinuerlig å tilpasse dempingen til veien og førerens signaler. Setter du strøm på en rheostatisk olje forandrer du viskositeten. FOTO CADILLAC (Bilde: GM)

3 millioner jobber kan forsvinne

  • Industri

Det går hardest ut over bildelsleverandørene. I morgen må bilindustrien legge fram restruktureringsplaner for Senatet i håp om å få nødvendig likviditet.

Vil likevel redde USAs bilindustri

Nødhjelp til bilindustrien

Må ha 20 mrd. dollar

General Motors er i akutt pengekrise. De må få tilført opp mot 20 milliarder dollar før jul, hvis ikke er det kroken på døra. Til sammen har de tre største bilprodusentene, General Motors, Ford og Chrysler, bedt om en krisepakke på 25 milliarder dollar.

Likviditetskrisen innebærer at de ikke har råd til å betale sine underleverandører, som dermed og står i fare for å gå konkurs. Da faller også Chrysler og Ford, som i stor grad bruker de samme underleverandørene til sin bilproduksjon.

Blant de mest kjente underleverandørene finner vi Goodyear med dekk, og Borg Warner med drivlinjesystemer (automatkasser). Men også leverandører av bilelektronikk, interiører og andre systemleverandører blir med i dragsuget.



Onsdag blir viktig

Det pågår en intens kamp i Senatet og Kongressen for at deler av den store 700 milliarder dollar store krisepakken dedikeres bilindustrien.

Demokratene stemmer for dette, mens republikanerne er imot. Sjefene for bilindustrien og lederne av bilarbeiderforbundet skal delta på en høring i Senatet onsdag.

Her må det legges frem planer for en restrukturering av hele den amerikanske bilindustrien. Hvis ikke vil forslaget om støttelån på til sammen 25 milliarder dollar falle.



Den industrielle drivkraften

Det vil i høyeste grad også merkes i Europa.

Svensk bilindustri med Saab og Volvo i spissen må innstille, Opel og Ford vil også merke borfallet.

Det vil også gå hardt ut over stålindustrien og lakkprodusenter. En stor del av den industrielle utviklingen etter krigen er knyttet til utviklingen av bilindustrien i Europa og USA.

Ifølge Detnews.com gjelder fortsatt ordtaket Whats good for GM is good for USA. For dagens globale økonomi kan USA utvides til OECD-landene.