Vaslagtunnelen er den stiplete linjen lengst til venstre. Den finansieres med statlige rassikringsmidler fordi den skal erstatte en veldig rasutsatt vegstrekning. Ill.: Statens vegvesen

3 870 meter tunnel utlyst på Laksevegen

Laksevegen er også kjent som fylkesveg 714. Det er den eneste vegforbindelsen mellom Hitra/Frøya og Trondheimsregionen. Navnet har den fått fordi store mengder oppdrettslaks blir fraktet på den. Som mange andre vegstrekninger i utkantstrøk har den en standard som ikke står i forhold til trafikken. Dette vil Vegvesenet gjøre noe med.

Vegpakken Laksevegen består av mange delprosjekter. Oppdraget som er ute på anbud nå, gjelder strekningen Mjønes-Vaslag i Snillfjord kommune. I denne inngår den 2 585 meter lange Vaslagtunnelen, den 1 070 meter lange Fenestunnelen og den 215 meter lange Brattstiåstunnelen.





Rassikringsmidler til Vaslagtunnelen

Hele vegpakken er kostnadsberegnet til 1,6 milliarder kroner. Opptil halvparten av omkostningene skal finansieres med bompenger, men regningen for Vaslagtunnelen er holdt utenfor. Den finansieres med statlige rassikringsmidler fordi den erstatter en veldig rasutsatt vegstrekning. 250 millioner kroner er bevilget til denne tunnelen.

I følge Vegvesenets overslag vil entreprenørarbeidet mellom Mjønes og Vaslag koste mellom 320 og 360 millioner kroner. Nesten alt arbeid skal foregå i de tre tunnelene. Arbeid i dagen blir det bare der nåværende fylkesveg 714 må tilpasses de nye tunnelene. Vegvesenet tar sikte på at alle tunnelene skal være klare til bruk før årsskiftet 2013/2014.





Fylket garanterer

Tunnelene mellom Mjønes og Vaslag utgjør det andre delprosjektet i Laksevegen. Det første gjelder omlegging av fylkesveg 714 ved den beryktete Ulvstubakken. Dette arbeidet utføres av BL Entreprenør fra Trondheim.

Arbeidet på det første delprosjektet blir fullført til høsten, men likevel har Stortinget ennå ikke godkjent bompengesøknaden. Grunnen til at prosjektet kunne igangsettes, er at Sør-Trøndelag fylkeskommune har garantert for bompengeandelen.