OVERRASKET: ¿Jeg er overrasket over manglende vilje hos politikerne til å bevilge mer penger til veivedlikehold. Det er svært viktig, ikke minst med tanke på trafikksikkerhet. Og arbeidskapasitet har vi nok av i asfaltbransjen, sier Arne Aaberg, administrerende direktør i Asfaltentreprenørenes forening. (Bilde: Truls Tunmo)
FOLK MÅ VITE: ¿ Folk har krav på å få vite tilstanden til tunnelene de kjører i. Da må det grundige rapporter til - et halvsides A4-ark fra Vegdirektoratet holder ikke mål, sier Bård Hoksrud. (Bilde: David Lande)

220 kilometer vei i glemmeboka

  • Bygg

I statsbudsjettet for 2008 lovet regjeringen ny asfalt på 1500 kilometer vei, men bare 1280 kilometer blir asfaltert.

-Disse tallene har jeg fra AEF. Dette viser bare at regjeringen har snakket med store ord uten å holde det de lover. De prater om penger, men ikke om resultatene som uteblir. I forhold til løftet i statsbudsjettet, mangler fortsatt 22 mil vei sårt ny asfalt. Det tilsvarer strekningen Oslo-Trysil. Dette er løftebrudd og hån mot trafikkantene, sier medlem av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud (Frp).



Alvorlig

Arne Aaberg mener situasjonen er alvorlig og at budsjettrammene må økes.

-I en situasjon hvor vedlikeholdet av det offentlige veinettet er forsømt gjennom flere år, er det selvsagt alvorlig at politikerne ikke i det minste kompenserer for den internasjonale prisøkningen på oljeprodukter. Når budsjettrammene holdes konstante, betyr selvfølgelig en kostnadsøkning på 25 prosent at vedlikeholdsomfanget på veiene blir redusert tilsvarende, sier Aaberg.

Såvidt jeg forstår av budsjettet som nå er fremlagt økes bevilgningene til dekkevedlikeholdet. Om det er tilstrekkelig til både å kompensere pris-/kostnadsøkningen og stoppe økningen i etterslepet er mer usikkert, sier Aaberg.

Kapasitet nok

Han sier at norsk asfaltbransje har rikelig med kapasitet til å håndtere en økning i vedlikeholdstiltakene på det offentlige veinettet.

-Det er politikernes vilje til å øke budsjettrammene som er flaskehalsen. Det er den det må gjøres noe med så næringslivet får den fremkommeligheten og vi alle den trafikksikkerheten og komforten vi ønsker på veiene. Jeg er overrasket over at myndighetene ikke innser hvor viktig vedlikeholdet av veiene er, sier Aaberg.



Alt for dårlig

Det lyktes ikke Teknisk Ukeblad å få en kommentar fra samferdselsminister Liv Signe Navarsete om saken. Men politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Anne Tingelstad Wøien, forstår kritikken.

–Det er ingen tvil om at mange veier ikke er vedlikeholdt. Det gjenstår fortsatt 220 kilometer vei som skal ha ny asfalt i forhold til det som står i statsbudsjettet for 2008, noe som er for lite uansett. Alle som kjører på veiene ser jo at standarden er alt for dårlig.