STORE DIMENSJONER: I alt 3000 tonn med kabel eller 125 kilometer kontrollkabel får plass i denne kjempekarusellen om bord på Skandi Neptune. (Bilde: Hydro)
STORE DIMENSJONER: I alt 3000 tonn med kabel eller 125 kilometer kontrollkabel får plass i denne kjempekarusellen om bord på Skandi Neptune. (Bilde: Hydro)

125 kilometer på en rull

  • offshore

Den store karusellen, som kan laste 3000 tonn med kontrollkabel, er spesialbygd for dette oppdraget.

Det er to kontrollkabler som skal legges. En i mai i år og en tidlig neste år. I tillegg skal det legges fire kilometer kontrollkabel mellom brønnrammene og termineringsrammen ute på feltet.

Vanskelig terreng

Subsea 7 som eier karusellen regner med at den kan brukes i andre oppdrag verden over senere.

Hele leggingen av den første kontrollkabelen av i alt to, startet i midten av mai. Det gjøres i en operasjon. Den største utfordringen er det vanskelige undervannsterrenget frem til brønnrammene ute på havbunnen på Ormen Lange-feltet.

– Denne installasjonen er nok kanskje den største leggetekniske utfordringen på norsk sokkel hittil, sier Sigurd Lunde. Han er Hydros prosjektansvarlige for kontrollkabelen.



Svært nøyaktig

Subsea 7 har oppdraget med å legge kabelen. Til sammen rundt 300 transpondere er satt på sjøbunnen for å sørge for at traseen følges til punkt og prikke.

På forhånd er traseen klargjort med to Nexans Spider undervannsgravere og en undervanns jetgraver. – Kabelen er svært følsom mot brudd og skader, og det krever at vi er ekstra forsiktige når den legges, sier markedssjef Terje Clausen i Subsea 7.

Etter at selve kontrollkabelen er lagn ned på havbunnen brukes undervannsroboten Capjet 2000 til å tildekke kabelen. Denne vil også bli brukt når røret for frostvæske, MEG, skal legges.



Omveier

Den største utfordringen under leggingen er kombinasjonen av det vanskelige terrenget, strømforholdene, den varierende dybden, samt at selve kabelen er sårbar.

Avtanden fra prosessanlegget på Nyhamna og ut til brønnene er 120 kilometer, mens på grunn av alle svinger og uregelmessigheter på veien ut, er kabellenged på 125 kilometer.

Null tolleranse

– Når denne skal koples til brønnrammene er det ikke rom for feil. I enden av kabelen er det null tolleranse, sier prosjektleder hos Subsea 7, Odd H. Knudsen.

I mer en ett år har de arbeidet med ingeniørarbeidene for å sikre at kabelen fra Nexans legges uten skader. Kabelen inneholder hydraulikk for styring av ventiler, 3 kV kraftoverføring samt to fiberoptiske kabler for signaloverføring.

3 kV er tidligere kun brukt på Snøhvit, men er nødvendig nå avstandene ut til feltet er så lange.

– Vår største utfordring har vært at kabelen har forskjellig våt vekt avhengig av dybden den skal legges på, forteller prosjektleder Bård Viken hos Nexans.