Bård Hoksrud, Frp, sitter i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.

10 milliarder for helelektrisk NSB

Reiser du med tog mellom Trondheim og Bodø slipper du ut både NO x og CO 2.

Den 729 kilometer lange jernbanestrekningen er nemlig en av totalt sju jernbanestrekninger i Norge som ikke er elektrifisert.

Dieselslukere

Årlig forbruker NSBs dieseldrevne tog rundt åtte millioner liter diesel og en tur med dieseltog kan være mer forurensende enn en biltur.

Ifølge Vestlandsforsknings «transportkalkulator», slipper to personer i bil på en tur fra Trondheim til Bodø ut mer CO 2, men mindre NOx, enn to personer i dieseldrevet krengetog.

Høy miljøkostnad

Miljøkostnaden for turen, som beregner helse og miljøkostnadene av direkte utslipp til luft, er beregnet til rundt 75 kroner for bilturen, mens den er nesten 20 kroner høyere for togturen.



Droppe dyr elektrifisering

Men på tross av miljøulempen med dieseldrevne tog, foreligger det ingen konkrete planer om å elektrifisere strekningene.

I Jernbaneverkets forslag til Nasjonal transportplan fra 2009 til 2019 ønsker de å investere 2,4 milliarder kroner årlig i nye jernbaneprosjekt og at Stortinget skal se på muligheten for høyhastighetstog i Norge.

Elektrifisering drøftes kun på strekningen Trondheim-Steinkjer. Det er nemlig svindyrt å gjøre strekningene klare for eltog.

6-10 milliarder

Ifølge et grovt overslag som Jernbaneverket har gjort for Samferdselsdepartementet, er kostnadene for bygging av kontaktledningsanleggene og omformerstasjonene på alle de sju strekningene et sted mellom seks og ti milliarder kroner.



Raskere med elektrisitet

I tillegg kommer kostnader i forbindelse med blant annet fremføring av høyspent kraftforsyning fra det regionale høyspentnettet til omformerstasjonene.

NSB håper på elektrifisering av strekningen Trondheim-Steinkjer i løpet av en tiårsperiode, når 15 dieseltogsett skal skiftes ut.

– Fordelen med eltog er at de er mer støysvake, er bedre for miljøet og går raskere. For NSB som selskap betyr det også at du får økt antall strekninger som er like, det betyr flere tog per krone, som er positivt for kunden, sier informasjonssjef Preben Colstrup.



– Mister troverdigheten

Bård Hoksrud (Frp), medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, mener regjerings holdning til elektrifisering av samtlige jernbanestrekninger i Norge, er kritikkverdig.

– Regjeringen har ansvaret for å få gjennomført dette. Hvis den fortsatt skal ha noe som helst troverdighet i forhold til det den påstår – at den er opptatt av klimaspørsmål, må alle strekninger elektrifiseres snarest. Nå er det slik at regjeringen kaller jernbanen som transportmiddel miljøvennlig – bare for å ha et alibi for å avgiftslegge bilistene enda mer, hevder Hoksrud.