Her er Knutset markert som søndre endepunkt for den nye E 39. Går det som Vegvesenet vil, gir Stortinget grønt lys for en forlengelse videre sørover i løpet av vårsesjonen. (Bilde: Ill.: Statens vegvesen)

1,4 km av Stor-Krifast på anbud

Ny E 39 mellom Høgset og Knutset er en av tre prosjekter som inngår i Stor-Krifast. Strekningen som nettopp er sendt ut på anbud, går mellom Jutulen og Knutsetneset i Gjemnes kommune, parallelt med Batnfjorden. Fem konstruksjoner inngår i strekningen - en 30 meter lang bru, en traktorundergang og tre krøtterunderganger. Oppdraget omfatter også rydding av 70 mål skog og anlegg av en 430 meter lang traktorveg mellom nåværende og framtidig E 39.

6 900 kbm skal sprenges, 28 000 kubikkmeter skal legges ut i fyllinger i veglinjen, og 7 000 kubikkmeter overskuddsmasser skal legges i deponi.

I sør kommer den nye vegen til å ende i det som nå er ingenmannsland. Vegvesenet vil forlenge prosjektet med 5,8 km slik at Astad like ved Batnfjordsøra blir det nye søndre endepunktet, men det er avhengig av støtte fra Stortinget. Hvis det går slik Vegvesenet vil, blir det gitt grønt lys i vårsesjonen.

Utbedringen av E 39 i Gjemnes kommune finansieres ved at innkrevingen på bomstasjonen til Krifast-prosjektet blir forlenget. Det opprinnelige prosjektet er nå nedbetalt. Da vedtaket om forlengelse ble gjort, var forutsetningen at bare strekningen Høgset-Knutset skulle finansieres på denne måten.

Vegvesenet planlegger nå å finansiere strekningen Knutset-Astad som et eget bompengeprosjekt. Dette må godkjennes av Stortinget. Hvis det går i orden, vil E 39 fortsette fra det som blir søndre endepunkt for strekningen som er ute på anbud nå. Hvis Stortinget vender tommelen ned, må det etableres en forbindelse mellom dette endepunktet og nåværende E 39.