Bildet viser fergeleiet på Flakk hvor de største investeringene skal gjøres. Prisforskjellen mellom de to laveste anbudene på ombyggingen er mikroskopisk. (Bilde: Anders Haakonsen)

0,55 promille skiller Mesta og AF Gruppen

Anbudet fra AF Gruppen er på 29,016 millioner. Derfra er det et hopp til Reinersen (30,920 mill.) og Secora (31,632 mill.). Skanska Norge er desidert sist med et anbud på 36,154 mill. Disse prisene gjelder betongarbeid. Oppdraget omfatter også stålarbeid. Entreprenørene kunne gi pris på en av delene eller begge.

Konkurransen om stålarbeidet ga også et høyst overraskende resultat. Begge de to laveste anbudene ble gitt av selskaper innenfor samme konsern. Det laveste (2,638 mill.) kommer fra Skanska Norge, det nest laveste (2,667 mill.) fra Skanska Stålfabrikken på Øysand sør for Trondheim.

Ledelsen i Skanska kan imidlertid ikke føle seg helt trygg på at kampen om stålkontrakten blir et internt oppgjør innenfor konsernet. Norvest Sveis fra Molde og AF Gruppen ligger like bak de to Skanska-bedriftene med anbud på henholdsvis 2,762 og 2,793 mill. Reinertsen ligger høyest med 2,899 mill.

De aktuelle fergeleiene ligger på Flakk og Rørvik vest for Trondheim. Sambandet mellom dem inngår i fylkesveg 715 som krysser Trondheimsfjorden. Årsaken til til at de må bygges om er at Fjord 1, som overtar driften av sambandet etter FosenNamsos, skal sette inn lengre ferger. De nye er gassdrevne. De har omtrent samme kapasitet som de som går mellom Flakk og Rørvik i dag, men de har bare ett dekk. Fergene som går inntil videre har to dekk.